Stel een medewerker aan voor het debiteurenbeleid
Op die manier voorkomt u dat de klant met de vertegenwoordiger over de rekening gaat onderhandelen. Bovendien blijven achterstallige betalingen niet maanden openstaan. U bent tenslotte niet gaan ondernemen om de facturen in de gaten te houden.
Ken uw klanten
Niet elke order zorgt voor inkomsten. Niet elke klant of organisatie verdient u vertrouwen. Zorg dat u weet hoe de nieuwe klant er financieel voor staat.
Hanteer een actief debiteurenbeleid
Verstuur de factuur direct. Elke dag dat u wacht, heeft effect op de betalingstermijn en dus op uw cashflow. Wijs de wanbetaler er op dat een incassobureau kan worden ingeschakeld. Wacht niet te lang. Van uitstel komt afstel.
Gebruik dit schema als leidraad:
Eerste factuur | dag na levering |
Eerste aanmaning/herinnering | dag 7 |
Tweede aanmaning | dag 14 |
Laatste aanmaning | dag 21 |
Dossier naar advocaat/incassobureau | dag 31 |
Eerste sommatie advocaat/incassobureau | dag 34 |
Meer tips op Planet.nl