Recent was Verne Harnish in Nederland. Hij is voor mij en vele anderen een groot inspirator die bedrijven helpt groei te realiseren. Hij sprak over veel aspecten van marketing, waaronder de propositie van je bedrijf.
De propositie is tevens het zevende en laatste basisprincipe van forse omzetgroei waar ik aandacht aan besteed in mijn boek.
Een keiharde propositie is de slagader van je bedrijf. Is die van jou sterk genoeg? Ik nodig je uit om dit eenvoudig te testen.
Geef binnen 30 seconden antwoord op de volgende vragen:
- Wat doet je bedrijf ?
- Wat zijn de drie belangrijkste voordelen van je bedrijf?
- Waarom zou ik zaken met jou moeten doen?
Als je klaar bent, stel je dezelfde vraag aan een aantal medewerkers intern. Neem ze even apart en geef ze iets meer tijd, noteer zorgvuldig wat ze zeggen. Als alle antwoorden ongeveer gelijk zijn, heb je een goede propositie.
Vervolgens stel je een paar klanten en goede relaties dezelfde vragen. Want stel je voor dat je intern ervan overtuigd bent dat je de beste kwaliteit biedt, maar relaties melden dat in het geheel niet. Dan gaat er iets niet goed.
Het belang van een goede propositie… Een goede propositie is meer dan woorden. Het is de slagader van je bedrijf. Je bedrijf moet het uitademen. Een goede propositie geeft richting en antwoord op vraagstukken waar mensen mee bezig zijn. Ze moeten in hun acties kunnen terugvallen op de essentie van een goede propositie..
Nog een stap verder…Verne Harnisch gaat nog een stap verder; hij motiveert ondernemers een propositie te creëren van slechts twee woorden. Als je de essentie van je bedrijf zo goed weet te vatten blijft hij bij iedereen hangen. Ik zal je wat voorbeelden geven: Verne’s propositie voor zichzelf is The Growth Guy’. Die van Dell? Levert goede goedkope computers. Exact werkt met Exact. Mijn bedrijf, Search & Results, staat bekend als De omzetvergroters’.
Wat is het voor jouw bedrijf ? Doe de test en toets het onder medewerkers, klanten en relaties.
André Hagelen (Search & Results)