Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Studentenbedrijven: voor het echie

Valt ondernemen te leren? De Stichting Jong Ondernemen denkt het wel. Momenteel is slechts 9 procent van de Nederlandse studenten van plan na het afstuderen een eigen onderneming te starten, tegenover 19 procent in de Verenigde Staten.

De stichting, een samenwerking van onder meer ABN-Amro en Economische Zaken, stimuleert ondernemerschap, van basisschool tot universiteit. Dat gebeurt bijvoorbeeld met studentenbedrijven, waarvan er jaarlijks enige duizenden worden opgericht en na twaalf maanden weer stoppen.
Een succes voorbeeld is Proverb van HBO-student Ferdy Santoo (22). Santoo maakt met zijn bedrijf waaiers met dertig Nederlandse spreekwoorden, in veertien talen. Inmiddels zijn er zo´n 5.000 spreekwoordenwaaiers à 5 euro verkocht. En de aandeelhouders die elk 12,50 euro in Proverb investeerden, zagen hun inleg na het leerjaar verdubbelen. Santoo gaat nu voor het echie. Hij kocht de negen medestudenten met wie het bedrijf runde uit, en zet Proverb in zijn eentje voort. Naast Proverb en zijn studie runt hij met een vriend een tweede bedrijf, Mediawave, dat winkels online zet. Aan zijn mentaliteit zal het niet liggen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.