Joris Hoogenbosch (34) begon in 2005 Studelta. Inmiddels staat de organisatie, loopt er een gigantische promotiecampagne (onder andere op Radio 1, BNR Nieuwsradio, Het Financieele Dagblad en NRC) en worden er zwarte cijfers geschreven. De campagne komt volledig uit eigen middelen. Hoogenbosch: “We hebben slim ingekocht, korting bedongen, maar uiteindelijk praat je wel over een bedrag van rond de tweehonderdduizend euro. Het is tijd om de markt te laten zien dat we een serieuze speler zijn.”
Investeringsfonds
Studelta draait, dus er wordt gekeken naar nieuwe marktkansen. Hoogenbosch richtte dit jaar de New Talent Group op – een investeringsfonds.
De eerste deelneming: een vacaturesite. Hoogenbosch: “We gaan Monsterboard vervangen met een combinatie van Youtube en een vacaturebank.” De vacaturesite wordt gevuld met video cv’s. Volgens Hoogenbosch een gat in de markt. “Door de netwerken die jonge mensen onderling hebben ben je in staat om grote groepen talenten te bereiken.” De webdienst gaat medio mei live.
Kast.nl
Een andere deelneming is kast.nl. De website laat ondernemers hun eigen webshop bouwen door een kast te huren. Bijvoorbeeld chocolade.kast.nl of gok.kast.nl. De huur bestaat uit een percentage van de omzet. Kast.nl zorgt voor de promotie en infrastructuur. Verwachte kosten per maand: 500 euro per kast. De website gaat over twee weken live. Hoogenbosch: “Gistermorgen hebben we het domein gekocht voor 7.000 euro.” Voor consumenten komt er een cadeaubon waarmee in alle kasten gekocht kan worden.
Oorlogskas
Over financiën maakt Hoogenbosch zich geen zorgen. “Quote belde van de week op dat ze mij op 6 à 7 miljoen inschatten. Voor New Talent Group beschikken we over een oorlogskas van tot 3 miljoen euro per deelneming.”
De jonge ondernemer verkocht in 2001 zijn belang in Alfadelta, waarvan hij medeoprichter was – en investeerde in vastgoed. In 2005 investeerde hij samen met een ondernemer uit Alkmaar 700.000 euro in Studelta. Dit jaar draait de onderneming een omzet van tussen de 7 en 8 miljoen euro.
MKB-Ondernemers niet interessant
Er is volgens Hoogenbosch nog veel te winnen in de markt van studenten en studentondernemers. “Slechts 10 % van de afstudeerders ziet kleine ondernemingen (tussen de 25 en 150 man in dienst) als interessant om voor te werken.” Het zou vooral schorten aan mogelijkheden om traineeships te volgen. Studelta biedt deze inmiddels aan.
Geen persoonlijkheid
Maar ook bij universiteiten en hogescholen is er veel te leren. Hoogenbosch: “Zakelijk succes hangt voor 70 procent af van persoonlijkheid en 30 procent van theorie.” Volgens de ondernemer hebben universiteiten, maar ook hogescholen te weinig aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. “Neem zoiets simpels als etiquette, je schrikt als je ziet hoe weinig studenten daarvan afweten.” De onderneming stimuleert studenten om persoonlijke eigenschappen te ontwikkelen. “Wie sterker in zijn schoenen staat, heeft een veel grotere inbreng in het bedrijf. Het kan nooit de bedoeling zijn dat je als student binnen drie maanden opgeslokt wordt door de cultuur van het bedrijf.”