Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sprout TV: Hoe draag je een merk uit?

Waarom denkt iedereen bij de Mediamarkt aan goedkoop? Of bij Nike aan sport of bij Virgin aan een challenger? Al deze bedrijven hebben een duidelijke keuze gemaakt. Ze zenden één boodschap uit en doen dat in al hun uitingen. Merkenexpert Alef de Jong legt uit hoe u een sterk merk maakt.

 

 

Mensen denken in hokjes. Of je het nu leuk vindt of niet. Het zit in ons systeem sinds de oertijd – toen we snel moesten beoordelen of iets goed of gevaarlijk was. Bij het ‘bouwen’ van een merk kun je hier handig gebruik van maken.

 

Hoe doe je dat?

Als je wilt dat je doelgroep één boodschap onthoudt, communiceer deze dan consistent. Dus in alles wat je doet. Een merk bestaat uit verschillende ‘touch points’ dit zijn de middelen waarmee de klant met het merk in aanraking komt.

 

Denk aan:

  • Visuele elementen, zoals het logo, kleuren, visitekaartje en fotografie
  • Verbale elementen, zoals de naam, pay-off, schrijfstijl
  • Alle reclamemiddelen, zoals advertenties, website en sponsoring
  • Personeel, dat direct en indirect contact met je klant heeft
  • Behuizing, zoals het soort pand, de inrichting en locatie

 

Iedereen kent deze items wel, maar zorgt u ook dat al deze items dezelfde boodschap uitdragen?

 

Maak een keuze voor een positionering

Het bepalen van de boodschap, je positionering is erg belangrijk. Kies een positionering die maar voor één uitleg vatbaar is en maak hierin keuzes! Media Markt is groot en goedkoop, Nike is sport, GreenPeace is milieu en Talpa is niet meer. Consistente merken maken duidelijke keuzes.

 

Er zijn verschillende manieren om jezelf te positioneren.

  • Productvoordeel – Lenen.nl (lage rente) en Sensodyne (schonere tanden)
  • Emotioneel voordeel – Zwitserleven en Max havelaar.
  • Waarde – Redbull dat staat voor avontuur en vrijheid en Philips, Sense en Simplicity.
  • (Gebruiks) Moment – ‘vier uur’ Cup a Soup en After Eight.
  • Prijs – Aldi, Mediamarkt, Tele2 of juist een hoge prijs, Rolls Royce, Louis Vuitton
  • Doelgroep – Societyshop en Playboy.
  • Design – Apple, Alessi en Renault met Createur d’automobile

 

Bepaal wat je wel en wat je niet doet

Als je de keuze gemaakt hebt, bepaal dan ook wat je wel en wat je niet doet. Daarmee houd je focus en wordt het maken van keuzes gemakkelijker. Als je dat gedaan hebt, sluit je dan aan bij conventies die passen bij je boodschap.

 

Is de keuze gevallen voor ‘Luxe’ en ‘Duur’ ga dan niet groots communiceren met je GEWELDIGE KORTINGEN. Voer je keuze door in al je communicatiemiddelen.

 

Communiceer consistent en houd dat vol

Eenmaal gekozen voor een positionering? Houd die dan ook vol voor een langere periode, ook als het iets minder gaat. Want zwalkende en dwalende bedrijven zullen niet snel één boodschap in het hoofd van de klant kunnen krijgen.

 

Ga dus niet zomaar iets communiceren, want alles wat u doet draagt bij aan uw imago.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Alef de Jong (Markeys)