Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Spotzer trekt geld aan

Het Amsterdamse Spotzer heeft in een tweede investeringsronde tien miljoen euro opgehaald. Bijvangst: twee lucratieve partnerships. "We gaan aan de deur verkopen."

Na Dutchview en Cyrte – de beleggingsmaatschappij van John de Mol – investeren nu ook het Amerikaanse venture capital-bedrijf Sierra Ventures en European Directories – uitgever van de Telefoongids – in Spotzer. Oprichter Andrew Klein verwacht door de nieuwe samenwerkingen zowel de Amerikaanse als de Europese markt definitief te veroveren. “Het netwerk van Sierra Ventures geeft ons een enorme voorsprong op de online advertentiemarkt.”

 

Met European Directories start Spotzer een aantal experimenten. “De salesafdelingen van de telefoongidsen zijn gigantisch. Zij zijn ook de enigen die bij ondernemers langs de deur gaan om een plekje in de gids te verkopen. Ze kunnen hun klanten straks ook wijzen op de mogelijkheden die wij bieden.”

 

Spotzer biedt kant-en-klare advertentievideo’s voor internet, televisie en narrowcasting. Ondernemers kunnen zaken als de slogan en bedrijfsnaam aanpassen in het filmpje en het vervolgens ‘huren’ en laten uitzenden. Op deze manier kunnen kleinere ondernemers multimediaal adverteren zonder dat zij zelf dure video’s moeten laten maken.

 

Met de nieuwe financiële injectie wil Spotzer investeren in meer personeel, meer automatisering en het uitbouwen van de advertentiebibliotheek. Ook wil Klein actiever worden op de Amerikaanse markt. “Vanaf het begin is het mijn bedoeling om 50 procent van onze omzet in Amerika te genereren.”

 

VS

In de Verenigde Staten is Spotzer nog niet zo lang bezig. Toch is er op dit moment nog maar één serieuze concurrent te vinden, het Amerikaanse Spotrunner. “We lopen een jaar of anderhalf achter op Spotrunner wat betreft het penetreren van de markt”,  beaamt Klein. “Maar wij zijn de eersten die kant-en-klare video-advertenties op multimediabasis bieden. Spotrunner biedt alleen tv-spots aan.”

 

Volgens Klein heeft Spotzer daarom meer kans van slagen. “De kracht van tv-advertenties verschuift naar internet. Daar kun je de doelgroep beter bereiken, je kunt je resultaten meten en de consument kan meteen iets met je informatie doen. De advertentiemarkt loopt 20 jaar achter. Het wordt tijd om een inhaalslag te maken.”

 

De partners die met Klein in zee gaan moeten daarbij helpen. Sierra Investments investeert al jaren in online advertisement en met European Directories waren al gesprekken gaande over samenwerking. Volgens Klein is er geen wetenschappelijke formule waarmee je investeerders aantrekt. “Het gaat om een goed idee en goede mensen.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tip

Wel heeft hij een belangrijke tip voor wie kapitaal wil aantrekken: “Vraag er om voordat je het echt nodig hebt. Capital ventures investeren niet in bedrijven in nood.”