Kenneth Rogers weet het zeker. Het brein wordt dé nieuwe hype. Zoals de aerobicvideo’s van Jane Fonda in de jaren tachtig zorgden voor een fitnessrage, diëten als Montignac en South Beach tien jaar geleden het menu bepaalden, is nu het tijdperk van de braintraining aangebroken. “Sinds we weten dat het mogelijk is om je brein te trainen, staat mentale fitheid steeds meer in de belangstelling,” zegt Rogers, general manager bij het Oostenrijkse Ebewe Pharma, producent van voedingssupplement Cebrium.
De pillen zouden dankzij aminozuren het aantal topdagen vergroten. “Dat zijn dagen waarop je heel geconcentreerd en scherp bent en alles lukt”, verklaart Rogers. De voornaamste doelgroep van de supplementen is ‘de drukbezette professional’ tussen de 30 en 35 jaar. Volgens Rogers erkent deze groep steeds meer dat succes afhangt van mentale fitheid. “De toename aan informatie waar zij mee te maken hebben, zorgt bijvoorbeeld voor een groter risico op een burnout.” Maar de pil is geen pepmiddel, resultaten zijn pas merkbaar na drie tot vier weken dagelijks gebruik, waarschuwt Rogers. Voor een optimaal resultaat adviseert hij de gebruikers om hun geest te blijven trainen en uitdagen, bijvoorbeeld met Sudoku puzzels of de Brain Training van Nintendo. Op de website van het bedrijf is daarom ook een braintraining te vinden. “Als je gaat sporten maar je blijft fastfood eten, zul je geen effect zien. Hetzelfde geldt voor je hersenen.”
Hersenscans
Wie meer informatie in minder tijd wil opnemen, kan ook een speciale braintraining volgen. Trainer Jan Willem van den Brandhof, sinds 1992 eigenaar van de BrainStudio in Maastricht, ziet net als Rogers een toenemende aandacht voor de hersenen. “We hebben het drukker dan ooit. Internet en e-mail zorgen voor een informatie-explosie. Tegelijkertijd hebben we door bijvoorbeeld hersenscans meer kennis van het brein gekregen en weten we dat het te trainen is.” Van den Brandhof heeft met zijn BrainStudio duizenden mensen uit het bedrijfsleven getraind. In twee dagen leren de cursisten technieken om hun leessnelheid te verdubbelen en de hersenen slimmer te gebruiken. “Wij krijgen managers uit de bank- en verzekeringswereld, mensen van multinationals als Philips en Shell maar ook van kleinere en middelgrote ondernemingen.
Die laatste groep komt vaak met het hele team, dat werkt erg goed omdat ze elkaar na de training motiveren om het vol te houden.” Want na een braintraining kan men niet zomaar achterover leunen: de geleerde technieken moeten in de praktijk worden toegepast. “Hersenen gaan alleen harder werken als ze geprikkeld worden. Dat betekent oefenen, oefenen, oefenen,” zegt Van den Brandhof.
Dat ons brein ook met behulp van voedingssupplementen beter gaat werken, gelooft de braintrainer niet zo. “Het is wel bekend dat Omega 3 vetten die in (vette) vis voorkomen goed zijn voor de hersenen. Maar de wetenschappelijke onderbouwing voor een product als Cebrium vind ik onvoldoende,” Volgens Kenneth Rogers is Cebrium uitgebreid getest en kent het middel – sinds februari op de markt – inmiddels vele enthousiaste gebruikers. “Een gemiddelde Nederlandse apotheek verkoopt zo’n dertig dozen Cebrium per maand, in Engeland ligt dit iets hoger.”
Het voedingssupplement is te krijgen bij tien Nederlandse apotheken, waaronder Kwaliteitsapotheek Rijnsoever in Katwijk. “Ik denk dat dit soort gespecialiseerde, preventief werkende voedingssupplementen steeds populairder worden,’ zegt apotheker Sander Sloothaak. De verkoop loopt vooral goed in de online apotheek die meer wordt bezocht door drukke werkenden. “Daar verkoop ik elke dag een verpakking.” Zelf slikt Sloothaak de pillen sinds een maand of drie. “Of het werkt?” Sloothaak lacht. “Tsja, ik voel me er happy bij en als mijn collega’s me scherp vinden zeg ik dat het door de pillen komt.”