Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ruil die ‘ouderwetse’ blog nog niet in

De zakelijke webblog is uit, met dank aan de populaire microblogsite Twitter. Geef hem echter een tweede kans, want het is nog steeds een handige manier om met klanten in contact te komen.

Zakelijk bloggen is een kans voor ondernemers om met hun klanten in contact te komen. Maar wie houdt er nog een blog bij nu Twitter in opmars is? Microbloggen brengt je ook in contact met klanten en is korter en sneller. Toch kun je je met ouderwets bloggen nog steeds onderscheiden en blijft het een belangrijke rol spelen in je marketingstrategie, zeker als je de combinatie zoekt met Twitter.

Volg deze 16 tips:

Verse content

1.Het ligt voor de hand, maar post regelmatig een nieuw artikel. Benader je blog een beetje als Twitter. Het is als lezer teleurstellend terug te keren naar een blog en te zien dat er geen verse content staat.

Zet Twitter in

2.Gebruik Twitter om je blog te promoten. Neem in je profiel de URL op naar je blog. Zo is het bereik groter.

LinkedIn en Facebook

3. Gebruik LinkedIn, Facebook en andere sociale media om je blog te promoten. Je kunt je blog makkelijk koppelen aan bijvoorbeeld LinkedIn met de blog log applicatie. Zo zien de mensen in je netwerk dat je een nieuwe blog hebt gepost.

Stel een vraag

4. Stel een vraag en laat je lezers een post schrijven door middel van hun reacties. Dat schept een band tussen jou en je lezers. Je komt er zo achter wat je lezers willen.

Reageer op anderen

5. Zorg dat je ook reacties achter laat op andere blogs. Je bent dan verplicht het adres van je website in te vullen. Dit leidt tot meer verkeer naar je blog.

Heb lol in wat je schrijft

6. Laat je werknemers zien dat je lol hebt met het schrijven van je blog. Zij zullen hem dan ook verder verspreiden via hun Facebook en Twitter.

Wedstrijd

7. Schrijf een wedstrijd uit voor je klanten waarin ze een van jouw producten kunnen winnen als het goede antwoord weten. Dit, te samen met andere ludieke acties kan een buzz creëren.

Rondleiding


8. Geef een ‘rondleiding’ door je kantoor. Lezers zijn benieuwd naar hoe je er bij zit. 

Foto’s

9. Plaats foto’s van (tevreden) klanten die je product of dienst gebruiken. Tevreden klanten vormen immers de beste reclame voor je blog en dus je onderneming.

Vragen beantwoorden

10. Neem de tijd om vragen en reacties van je klanten en lezers te beantwoorden. Dit wordt gewaardeerd.

Link

11. Verspreid wat links van andere blogs die je leest en links van bedrijven waarmee je zaken doet. Zo geef je een persoonlijke twist aan je blog.

Gastbloggers

12. Nodig gastbloggers uit. Dit kunnen andere bloggers uit de business zijn maar collega’s. Zorg er wel voor dat duidelijk is vermeld dat er een gastblogger aan het woord is.

Social bookmarking

13. Maak gebruik van social bookmarking. Mensen kunnen met applicaties die je op je blog zet (Digg en StumbleUpon) aangeven wat ze er van vinden. Hoe meer bezoekers je blog aanmerken hoe hoger deze in de ranking verschijnt.

Informatie delen

14. Zorg voor goede artikelen, gericht op je doelgroep. Kies binnen je business interessante onderwerpen en creëer daar meerwaarde door je licht als professional er eens over te laten schijnen. Informatie delen en niet puur je product promoten is de sleutel.

Praat er over

15. Promoot je blog door er over te spreken. Ook buiten het internet kun je een blog promoten door er vol overgave en met passie over te vertellen. Mensen zijn snel nieuwsgierig.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

RSS

16. Biedt RSS aan. Dit maakt dat lezers zich op je blog kunnen abonneren. Als er je dan een nieuwe blog hebt gepost krijgen de RSS-abonnees automatisch een seintje. De meeste blogsoftware biedt een button aan.
 

Lees ook: