Iedere keer dat Route Mobiel in een reclame suggereert goedkoper of sneller te zijn dan de ANWB, ontvangt de pechdienst voortaan een boete van 100.000 euro. Concurrentie is goed, maar niet met onjuiste en misleidende reclame, meent de ANWB. Volgens Dashorst is de reclame gewoon waar.
In de spotjes riep Route Mobiel leden van de ANWB op om over te stappen. Dan hoeft er tenminste niet betaald te worden voor een blaadje wat u toch niet leest, zo redeneerde de nieuwkomer in de commercial.
Door de reclames zou de ANWB ’schade’ hebben opgelopen. Die verloor inderdaad een paar leden, 85.000 om precies te zijn. Ruim 200.000 leden sloten zich in twee jaar tijd al aan bij Route Mobiel.
Is Route Mobiel hierdoor uit het veld geslagen? “Het maakt ons juist strijdbaar”, meent Dashorst. “Wat we wel gaan doen is kijken of de huidige campagnes nog gebruikt kunnen worden.” Door in hoger beroep te gaan probeert Route Mobiel nog één keer zijn gelijk te halen.