Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Relatiemarketing. De reis als beloning

11 september duwde de markt voor incentives kopje onder, maar langzaam spenderen bedrijven weer wat centen aan relatiemarketing. “Ze willen het nog niet te gek maken. Europa is voorlopig ver genoeg.”

Naast de skipiste van het Zwitserse Männlichen, aan de voet van de beroemde Eiger-noordwand, rollebollen tien dik ingepakte mensen door de metersdiepe sneeuw. Een helikopter heeft ze net afgezet, na een spannende vlucht langs de alpenwanden. Meligheid slaat daarna toe tijdens de golfwedstrijd in de sneeuw en het schatgraven. “Wie gaan we nu eens inzepen?” Het gezelschap ondernemers en managers is op uitnodiging van incentive-organisatie Creatie Travel enkele dagen in Interlaken. Die bestemming is nieuw voor het bedrijf en dus nodigt het graag zijn vaste klanten uit voor een verkenning.

Relatiemarketing, het aanbieden van reizen aan personeel en klanten, mag weer. Na enkele magere jaren zien incentive-organisaties de vraag weer toenemen. De aanslagen in de VS, de ziekte SARS en een magere economie deden de branche geen goed. “Met name in de bouw en de verzekeringswereld zijn de afgelopen jaren veel reizen geschrapt”, vertelt Marie-Louise Lub van Creatie Travel. “Maar de markt trekt wel aan, al moeten de grotere bestedingen nog komen.” De omzet van Creatie Travel over 2004 bedroeg ongeveer 2 miljoen euro. De onderneming doet jaarlijks zo’n dertig projecten voor klanten, waarvan driekwart in het buitenland. De afgelopen tijd merkte ze wel dat reizen moeilijk lag. “In het verleden hebben we nooit echt acquisitie hoeven doen, nu wel. Aanvragen komen later binnen en bedrijven gaan veelal met minder mensen op stap”. Ondernemingen zijn ook voorzichtig: Verre oorden worden nauwelijks bezocht, en dan alleen met kleine groepjes. “Europa is voorlopig ver genoeg, vinden veel bedrijven”.
Zo ook Jan Willem de Rover, eigenaar van elektrotechnisch bureau Wille uit Nijmegen. Dit voorjaar gaat hij met 63 collega’s van zijn inkoopcombinatie vijf dagen naar IJsland. “Dat doen we om er eens lekker uit te zijn. Het budget is zo’n 2.300 euro per persoon en dat wordt gefinancierd uit de contributie die we allemaal betalen. Zo merk je niet echt dat je flink wat geld uitgeeft”. Deze winter was hij met de organisator op voorreis naar het land, om de bestemming te verkennen. “Zo kom je erachter dat een restaurant er fantastisch uitziet, maar dat het eten niet te vreten is”.
In Zwitserland wordt duidelijk wat ondernemingen zoeken voor hun personeel, inkopers en klanten. Het superchique hotel Victoria Jungfrau en een helikoptervlucht langs de Eiger, Mönch en Jungfrau dragen bij aan het luxegevoel, maar Henk Kortenoeven, commercieel directeur van Electrolux, vindt de sneeuwschoenwandeling en de kaasfondue in een piepklein berghutje ook een hoogtepunt. Jaarlijks organiseert hij voor het bedrijf twee reizen; één voor de inkopers van Electrolux en een kleinere voor de directie. Hij besteedt dan ongeveer 2.500 euro per persoon. “Het gaat er tijdens zo’n reis met name om dat alles je uit handen wordt genomen. Het hele jaar werk je hard, heb je altijd de touwtjes in handen. Nu even niet en dat is belangrijk.” De locatie is veelzeggend voor een reis, vindt hij. “Interlaken is geen bestemming voor kerels. Die willen lekker de kroeg in en dat heb je hier niet. Voor stellen is het perfect.” Of Zwitserland zal aanslaan als incentive-locatie, moet nog blijken. Ieder jaar is weer een andere plek favoriet, weet Lub. Plaatsen als IJsland en Lapland doen het altijd goed. “En dit jaar is Portugal erg in trek”.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

John van de Borg ziet ook weer een toename in het aantal incentives en evenementen. Hij is eigenaar van Sigma, een trainings- en coachbureau voor veranderingsmanagement. Van de Borg werkt regelmatig samen met Creatie Travel: Zijn trainingen worden dan gecombineerd met een evenement of een reisje. “Bedrijven zoeken niet alleen maar lol, vaak willen ze ook wat diepgang geven aan een reis door er een training aan te koppelen”.
Of de reis nu bedoeld is als beloning of een serieuze ondertoon heeft, de Zwitserse gids Flavio weet wat een evenement nodig heeft. Hij werkt voor Basecamp, een bureautje dat allerlei sneeuwactiviteiten organiseert. “Ook al hebben collega’s een hekel aan elkaar, als ze samen een iglo bouwen, worden ze plots de dikste vrienden”, heeft hij gemerkt. “Sportieve activiteiten dragen bij aan het groepsgevoel”. Een gevoel dat deels verdwijnt bij de afsluitende sleetocht de berg af: Proberen je groepgenoten van de piste te drukken, de tiefschnee in, is dan natuurlijk het mooiste.

Creatie Travel
Directie:
Monique Sajet
Plaats: Brielle
Opgericht: 1993
Omzet 2004: 2 miljoen euro
Personeel: 7