Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Recessie biedt ondernemers kans op grote voorsprong

Willem Sodderland, oprichter van Buzzer, vindt de recessie hét moment om te investeren. "Zo kun je een enorme voorsprong opbouwen."

“Ondernemers zijn niet bezig met de status quo, maar met verandering. Hij/zij wil de wereld met zijn dienst of product veranderen. Daarom zijn er in tijden van crisis een aantal goede redenen om juist wél te investeren.”

 

Voorsprong

“Grotere concurrenten (dus geen ondernemers) willen bovenal vasthouden wat ze hebben, niks verliezen. Die kijken dus niet vooruit. Vanwege hun kostbare overhead letten ze meer op kosten dan op kansen. Door als ondernemer juist wel te investeren kun je een enorme voorsprong opbouwen (innovatie, commerciële slagkracht etc.) ten opzichte van deze partijen. Je haalt ze tijdens de crisis in omdat jij wel lef toont.”

 

Aantrekken talent

“Als jij als ondernemer, in tegenstelling tot de paniekreacties van het grootbedrijf, een baken van hoop/lef/groei bent, zul je goede werknemers aantrekken. Die hebben geen zin om hun talent en energie een paar jaar stof te laten happen omdat niemand meer iets wil of durft. Wanneer jij een plek biedt waar zij wél positief aan de slag kunnen krijg je betere mensen makkelijker dan tijdens economisch mooi weer.”

 

Commerciële kansen

“In moeilijke tijden zijn de potentiële klanten van de ondernemer scherper gericht op voordelen die hun vaste leveranciers niet bieden. Ondernemers bieden vaak innovatieve oplossingen. Een crisis kan het moment zijn waarop anders rotsvaste bestaande relaties tussen leveranciers en klanten juist wél doorbroken kunnen worden. Voordelen dus voor ondernemers.”

 

Publiciteit/PR

“Iedereen die in deze periode investeert en een positieve, hoopvolle boodschap brengt krijgt meer aandacht.”

 

Anti-cyclisch investeren bij Buzzer

Mijn bedrijf Buzzer is in de afgelopen maanden verdubbeld qua aantal werknemers. Onze nieuwe kantoorruimte is dus ook twee maal zo groot als de vorige. We zijn in gesprek met ondernemers in België, Frankrijk en Duitsland om daar een kantoor te openen in de komende twaalf maanden. We zijn een commercieel offensief gestart om juist nu onze kosten-efficiency onder de aandacht te brengen van mogelijke klanten. We gaan de grootste IT investering uit onze geschiedenis doen.

 

De uitdaging daarbij is om die plannen gefinancierd te krijgen. Lastig? Zeker. Maar onder financiers zitten ook ondernemers die het bovenstaande net zo zien en dus ook begrijpen dat dit het moment is om kansen te grijpen!

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Willem Sodderland, Buzzer.