Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Q&A: de do’s en don’ts van gaymarketing

Ian Johnson is eigenaar van marketingadviesbureau Out Now Consulting en gaymarketingspecialist. In april nam hij als spreker deel aan de Gaymarketing Seminar op de Rainbow Experiencebeurs in de RAI.

Hoe bereik ik de gay-consument?
Johnson: “Door heteroseksuele beeldspraak te vermijden. De homo wil worden aangesproken op zijn leefwereld en zal zich bijvoorbeeld niet identificeren met een heterostel dat een nieuw bed aanprijst. Stereotypes zijn ook uit den boze. Er bestaat geen typische Henk de Homo.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Is het wel rendabel je specifiek te richten tot homo’s?
“Volgens de laatste schattingen bestaat de Nederlandse homomarkt uit 750.000 consumenten die gezamenlijk meer dan 20 miljard euro te besteden hebben. Ook zijn homo´s trendsettend en altijd in voor een nieuw product, mits de kwaliteit goed is. Je vraagt je bijna af of een ondernemer het zich kan veroorloven zich niet op gays te richten.”

De Rainbow Experience is niet echt een publiek succes geweest. Slechte marketing?
“Voor de content van de beurs doe ik mijn pet af, maar het heeft geschort aan werving in de onderste laag van de doelgroep. Er had een buzz gecreëerd moeten worden. Een beetje meer guerrilla-marketing was ook op zijn plaats geweest.”