Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

PressDoc

Sprout bespreekt elke week een nieuwe webtool die handig is voor ondernemers. Deze week: PressDoc, waarmee je social media press releases kunt opstellen en verspreiden.

 

Wat is het?

Een social media press release… wat? Niet schrikken, deze fraaie Engelstalige term staat gewoon voor een persbericht dat multimediaal is opgesteld en online verspreid kan worden via (onder andere) social media. Met PressDoc kun je persberichten opstellen en verrijken met links, foto’s, video en audio, om ze vervolgens te verspreiden als link op je eigen site, per mail of via social media. Ook zorgt PressDoc voor de verspreiding naar abonnees van PressDoc, Google News en alle belangrijke zoekmachines. Daarna kun je via de site monitoren hoe vaak het bericht gelezen is, op welke zoektermen het gevonden wordt, wie er naar je bericht linkt etc. Een account is gratis, je betaalt alleen 10 euro voor elk verstuurd persbericht. Je werkt vanuit de site van PressDoc.

Voor wie?

Iedereen die weleens een persbericht verstuurt. Je betaalt per persbericht, dus het is ook geschikt voor ondernemers die weinig of onregelmatig persberichten versturen.

Hoe werkt het?

Je maakt een account aan op PressDoc en creëert een press room. Je kunt er ook meerdere maken, als je pr doet voor meerdere bedrijven of events bijvoorbeeld. In de press room kun je persberichten opstellen. Je kunt het bericht simpel houden met alleen tekst, maar ook leuker maken met links, quotes, foto’s, audio, video en andere documenten. Het format bestaat uit drie delen: de social media pitch (in 140 tekens je belangrijkste of meest prikkelende boodschap), de summary (korte samenvatting) en de details, ofwel het volledige persbericht. Vervolgens selecteer je de onderwerpcategorie(ën), in welke taal het bericht ondersteund moet worden en wanneer je het wilt publiceren. Door te klikken op ‘view pressdoc’ kun je een voorproefje van het eindresultaat bekijken en met de private link daarnaast kun je het bericht alvast delen met anderen voor publicatie. Tevreden? Klik op ‘publish now’ en je bericht gaat de lucht in. Naast de verspreiding die PressDoc voor je doet, kun je zelf het bericht als link mailen naar perscontacten, op je site plaatsen en via alle social media-opties doorsturen.

Wat zijn de voordelen?

Je kunt heel simpel een persbericht opstellen dat er professioneel uitziet. Voor journalisten is het een kant-en-klaar pakket: zij kunnen alle info, foto’s en quotes die je op deze manier stuurt meteen gebruiken voor een artikel. De social media pitch maakt het makkelijk om een scherpe boodschap via Twitter en dergelijke te verspreiden. Lezers kunnen het met één klik weer verder verspreiden, waardoor je bericht als een sneeuwbal rond kan gaan en je bereik groter wordt. Het is ook prettig dat je alleen betaalt per verstuurd persbericht, en dat je verschillende press rooms kunt beheren. Tot slot is PressDoc seo-technisch handig, want het bericht is goed vindbaar via zoekmachines.

Wat zijn de nadelen?

Veel journalisten geven er de voorkeur aan om een persbericht meteen in de mail te lezen zonder eerst een link te moeten openen. Die mogelijkheid biedt PressDoc niet, je zult er dan zelf nog een mail bij moeten tikken. De tool helpt je ook alleen om je persbericht multimediaal te maken en snel te verspreiden via social media – of het opgepikt wordt door media, heeft nog steeds met de inhoud en de juiste contacten te maken. Dat moet je zelf goed doen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie?

De dienst biedt meer perspectieven voor je persbericht om opgepikt te worden. Vooral voor bloggers en andere online media is het zeer gebruiksvriendelijk om een persbericht te ontvangen inclusief beeldmateriaal, video’s en quotes, zodat ze meteen een artikel kunnen maken. Daarnaast maakt het verspreiding via social media mogelijk, wat voorheen een stuk lastiger was. Een aanrader dus. 

 Lees ook de eerdere webtoolbesprekingen:

Moneybird
Aanmelder.nl
Prettig Personeel
Paper.li
Yuki
AddThis
Prezi
Jing
Marvia
Instapaper
WeTransfer
OnlineAfspraken
 
Of neem deel aan het gratis seminar: Optimaliseer uw website en lees het boek ‘Een website die werkt’