Dat blijkt uit onderzoek van Hanzehogeschool in opdracht van internetadviesbureau Wija Koers BV.
Het merendeel van de mkb-ondernemers in Noord-Nederland heeft wel een website, en ziet die ook als een serieus marketinginstrument (65 procent). Maar het ontbreekt nogal aan kennis over hoe dit instrument effectief te gebruiken.
Slechts twintig procent maakt gebruik van zoekmachinemarketing, emailmarketing, adwords-campagnes en weblogs. Ook het meten van resultaten wordt nauwelijks gedaan. Hier komt de teller niet boven de twintig procent uit.
Hoewel de meeste ondernemers uit het onderzoek denken dat de efficiency en marketingresultaten sterk verbeterd worden via de website, is dat voor vrijwel niemand aanleiding om in het digitale uithangbord te investeren.
Dat wordt dan ook gezien als een hoop vermoeiend gedoe. Er heerst grote onvrede over de dienstverlening van de internetleveranciers: 75 procent voelt zich onvoldoende begrepen door hun leverancier en zeventig procent vindt dat die zich strategischer op moet stellen.