Over twee maanden moeten ze het straatbeeld van Rotterdam en Amsterdam op zijn kop zetten. De vijftig zwarte Smarts van HOPR Mobile Media, bedrukt met driedimensionale advertenties. Jonas Streng (27), afgestudeerd bedrijfskundige en Robert Lamot (28), ict-ondernemer, kwamen er op door de vriendin van Streng. Zij begon over het ‘laten bedrukken van witte kevers als reclamestunt’. Dat bleek niet haalbaar. Eenzelfde initiatief met Smarts, al succesvol in Frankrijk, bood wel perspectieven. Het plan is dat HOPR de auto’s voor de lage prijs van 149 euro per maand verleast aan ‘zorgvuldig geselecteerde bestuurders’. Streng en Lamot mikken op de ‘jonge, hippe stadsbewoner’ die een druk sociaal leven heeft en een flink aantal kilometers per maand maakt. Alle kosten zijn inbegrepen: verzekering, reparatie, onderhoud en brandstof. In ruil daarvoor gaan de bestuurders akkoord met de bestickering van hun auto door adverteerders. Streng en Lamot richten zich op multinationale ondernemingen met een budget voor outdoor advertising en lokale bedrijven die jonge, kapitaalkrachtige consumenten willen bereiken. De succesfactoren zijn duidelijk: de kleurrijke verschijning van de Smarts, de driedimensionale advertenties, het aankondigen van sms-prijsvragen via de auto’s en het gps trackingsysteem waarmee de bewegingen van bestuurders kunnen worden gevolgd. Zo kunnen klanten realtime zien waar hun reclameboodschap zoal verschijnt. Bovendien kan met het systeem het rijgedrag van de bestuurders in de gaten worden gehouden. Wie door de bebouwde kom scheurt, ontvangt een waarschuwings-sms. de mannen van HOPR willen snel marktaandeel veroveren. In 2007 moeten er honderd Smarts rondrijden, daarna moet meer volgen. Als alles goed loopt, moet er aan het einde van dit jaar een half miljoen zijn omgezet en daarmee break even gespeeld. (SS)
Albert Akkermans, start up-deskundige
Als we toch in een maatschappij leven van beïnvloeden en beïnvloed worden, dan is een Smart in heldergroene Campina-kleuren nog niet zo’n gek alternatief voor de in Ajax-roodwit opgemaakte tramlijn 4. Financiering voor honderd Smarts is zo geregeld. Mensen die bijna gratis willen rijden, pluk je zo van de straat. De adverteerders erbij en Go! Is het zo simpel? Ja het is zo simpel! Nou, waarom is het er nog niet? Een goede vraag waar het jonge management van HOPR al lang een antwoord op heeft. “Niemand heeft het ooit echt hier geprobeerd.”
Conclusie
Van mij krijgt HOPR (wat een rare naam, zeg) de volle zegen. Go, go, go! Het zou natuurlijk nog mooier zijn als HOPR de idealistische BN’ers van Nederland in zogenaamde ‘voor het goede doel opgetuigde Smarts’ laat toeren. Ik zie Jort Kelder al in een vleeskleurig stadsautootje rondrijden. Hierin zit volgens mij de meerwaarde die HOPR zou moeten zoeken: thematische reclame. Ik zie tientallen oranjegekleurde Smarts, gestoken in het logo van de ING; sponsor van beter voetbal, al racend over de Amsterdamse grachten na onze overwinning op Argentinië. Jongens aan de slag!