Nodig: € 51.400
De consument wil er goed en jong uitzien. Voor afvallen doen mensen alles, kijk naar het succes van Sonja Bakker. Haar methode is een begrip in Nederland. Zo zal het over een paar jaar ook gaan met haaruitval, rept het ondernemersplan van Hans Diks (64). Drie miljoen Nederlanders zijn kalend. Een taboe, of juist een markt waar steeds meer kansen liggen? Gerard Joling en Dick Advocaat zijn goede voorbeelden van mannen die niet meer geheimzinnig doen over hun haarimplantaten. Maar denk niet dat de markt alleen uit mannen bestaat. Steeds meer vrouwen krijgen last van haaruitval. Een prijs die ze betalen voor de emancipatie, aldus Diks.
Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 3 procent van de doelgroep actief naar een oplossing zoekt. In zijn kapsalon zag hij ze regelmatig voorbijkomen. Klanten die met haaruitval kampen, maar niet geloven in middelen die het probleem kunnen oplossen. Wat zijn nu eigenlijk de fabeltjes over kaalheid en wondermiddelen die haaruitval tegengaan? Op zijn site test Diks dubieuze middelen. Een team van apothekers, medische specialisten en onderzoekers geeft over elk product een deskundige beoordeling.
1000 adverteerders
Prima businessidee, maar waar gaat de ondernemer nu zijn geld mee verdienen? Diks moet het hebben van sponsors, betaalde productpresentaties en advertenties. Minimaal 250 nationale adverteerders en 750 regionale adverteerders moet de entrepreneur zien te vinden. Daarvoor heeft hij ruim 50.000 euro aan durfkapitaal nodig. Niet door een agressieve benadering van allerlei producenten van haarproducten, maar via een radiocampagne.
Over de expertise van Diks hoeft een eventuele investeerder niet te twisten. Door zijn jarenlange ervaring kan hij putten uit internationale contacten in de medische en cosmetische wereld. Bovendien startte de haarspecialist al verschillende haarsalons, importeerde hij synthetische pruiken en richtte hij de eerste privé kliniek in Nederland op voor medische haarbehandelingen. Vier jaar geleden verkocht hij de kliniek aan zijn dochter. De opbrengst van de verkoop van zijn andere bedrijven investeerde de entrepreneur in het bouwen van de site. Nu alleen de naamsbekendheid nog.
Wie zoekt op het trefwoord haaruitval vindt voldoende alternatieven om alles te weten te komen over haaruitval, transplantaties en de oorzaken van een kalende schedel. Bovendien biedt de startpagina voor haarproblemen ook een vrij uitgebreid overzicht. Diks ziet ze niet als concurrent. De erkenning en beoordeling van specialisten maakt haarplaza tot een onafhankelijke en betrouwbare portal. Producten die niet doen wat ze beloven, worden – sponsor of niet – van een kritische beoordeling voorzien of zelfs van de portal verwijderd. Een Unique Selling Point, omdat nog geen enkele andere haarsite zo werkt.
Meer weten? www.haarplaza.nl
Nils de Witte (Start-up expert)
Het plan van Hans Diks is goed geschreven en ik krijg de indruk dat hij goed weet waar hij het over heeft. Wat haar betreft dan. Diks heeft zelfs enige missionaristrekjes. Van binnen brand een heilig vuur om de wereld te verlossen van kaalheid. Dat is goed. Maar zijn verstand van zaken en passie voldoende om een succesvolle business op te zetten? Helaas niet.
Volgens de prognoses wordt er na drie jaar flink geld verdiend, maar zonder een degelijke onderbouwing van de aannames mist het verhaal overtuigingskracht. Het plan spreekt over de conversieratio’s bij wegshops, maar op deze site wordt niks verkocht, dus die ratio’s zijn niet relevant.
Wat verwacht een investeerder?
Ik denk dat Haarplaza een succes kan worden, alleen worden de kosten onderschat. Het is meer werk dan voorzien, de opbrengsten kunnen een factor 10 lager uitvallen. Dan blijft er dus niks over aan verdiensten voor Diks. Verder denk ik dat Diks denkt in ‘old school’ termen wat internet betreft. Zonder nieuwe technieken als ‘syndicated content’ wordt het initiatief straks voorbijgestreefd door anderen die daar wel gebruik van maken.