Het verzamelen van de data lijkt overigens verdacht veel op een staaltje online marketing: vul de vragenlijst in en we helpen je bij de keuze voor een perfecte bustière. Klopt, True & Co begon als webwinkel voor ondergoed maar oprichtster Michelle Lam ging vanaf dag één een stap verder: het onthield alle ingevoerde 7 miljoen datapunten en filterde daaruit 6000 ‘lichaamsvormen’. Op basis daarvan is een eigen meetsysteem gebouwd, TrueSpectrum, dat meer rekening houdt met de werkelijkheid dan de gangbare borstomtrek en cupmaat. Voor elke klant zou er een specifieke kleur te vinden moeten zijn.
Op basis van de meest voorkomende wensen liet Lam een eigen collectie maken die zo te zien vooral op draagcomfort is gericht. Sinds de introductie van die modellen, afgelopen herfst, zijn ze niet aan te slepen. Voorheen verkocht True&Co bh’s van andere merken, maar de eigen productie behoort tot de bestverkochte en de omzet is met 500 procent gestegen.
De les: verzamel eerst informatie over wat je klanten werkelijk nodig hebben en stem daar je aanbod op af. Lam slaagde er op een vriendelijke manier in toch persoonlijke data te vergaren, ontwikkelde er een goed verkopend eigen product mee en bespaart bovendien enorm op het aantal retoueren: acht op de tien klanten zijn perfect tevreden met hun bestelling.