-
Alles draait om de laagste prijzen: Realiseer je dat je geen lokale schoenenzaak bent die zich in een straal van enkele kilometers van een vaste klantenkring verzekerd ziet. Op het internet heerst schaalgrootte. Lage overhead en goedkope distributie- en marketingmogelijkheden zorgen ervoor dat prijzen continu dalen.
-
Kies je gevecht: ben je in staat het prijsgevecht aan te gaan met bestaande winkels? Beter: zoek in een bepaalde productlijn naar een niche waar nog weinig mee wordt gedaan. Zorg dat je de expert wordt op dat terrein. Voor je het weet wordt er aan jou gerefereerd als ‘degene bij wie je moet zijn’ voor dat ene product.
-
Houd het bij simpel betalen: vermijd cheques, facturen en andere papieren betaalmogelijkheden. Het levert je alleen een hoop administratie op. Er zijn verschillende online betaalmiddelen beschikbaar die je kunt integreren. Een aantal voorbeelden:
– Voor microbetalingen: Minitix, Zaypay (makkelijk voor in het buitenland) en Paypal (een klassieker).
– Werk je met grotere bedragen: iDEAL is de norm. -
Eigen toko of meeliften op andermans succes: er zijn grofweg twee mogelijkheden om als online retailer je producten aan de man te brengen. Je kunt gebruikmaken van bestaande marktplaatsen (denk aan Marktplaats.nl/Ebay.nl/ Ciao-shopping.nl/Amazon.com) of je kunt je eigen website en webwinkel oprichten. De eerste optie is handig als je weinig opstartkosten wilt hebben en bijvoorbeeld een bulk van een bepaald product kwijt wilt. Het nadeel is dat je soms hoge commissies (meer dan 10 procent van de verkoopprijs) kwijt kunt zijn. Een eigen website betekent hogere initiële kosten: de design en de bouw kosten tijd en geld. Je moet ook een afweging maken of je eigen server neemt dan wel één bij een hostingprovider. Tenzij je zelf handig bent, moet je bij die optie iemand regelen voor het maandelijkse onderhoud.
-
Zorg dat je gereedschap in orde is: basic hardware die als je online retailer niet kunt missen:
Een snelle pc en breedband internet: spreekt voor zich…
Laserprinter: labels, verkooprapporten, verzendbrieven; met een laserprinter kun je kilometers maken.
Neem een grote monitor: je zit dagen achter de computer, je ogen gaan draaien als je niet minimaal 17inch hebt. -
Online marketing, raak vooral niet verstrikt: er zijn tonnen aan adviesmateriaal beschikbaar over het onderwerp, vaak tegenstrijdig. Er zijn echter drie principes waar je op terug kunt vallen:
1. Search Engine Optimization(SEO) ofwel zoekmachineoptimalisatie: het draait allemaal om de vindbaarheid van jouw winkel door consumenten op Google en andere zoekmachines. Zorg ervoor dat je in je beschrijvingen op je website de juiste zoekwoorden meeneemt. Verplaats je in de gebruiker. Neem bijvoorbeeld op je productpagina’s extra frases op die een consument gebruikt als hij opzoek is naar jouw product.
2. Search engine marketing (SEM) ofwel zoekmachinemarketing: hoe beter je het doet bij het eerste punt, hoe minder je hoeft te besteden aan het plaatsen van advertenties op de websites van zoekmachines. Twee voorbeelden van adverteren: via Google’s AdWords of Yahoo! Search Marketing.
3. Alles draait om links: hoe bekender je bent op het web – hoe meer verkeer er naar jouw website gaat via anderen – hoe meer autoriteit zoekmachines aan je toekennen en dus hoe hoger je komt in de zoekresultaten. Alles draait om hoe er door anderen aan jou wordt gerefereerd, bijvoorbeeld als je webwinkel als link in een reactie onderaan een webartikel wordt geplaatst of in een post van een gezaghebbende blogger (wat beter is)