Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online retail: zo reken je eenvoudig af

Ingewikkelde betaalsystemen van begin deze eeuw hebben plaatsgemaakt voor slimmere en snellere betaalmogelijkheden. Nu komt de portemonnee van je klant in de cloud te hangen.

Klanten laten betalen met behulp van een irisscan of een chip achter de oren is nog verre toekomstmuziek. Waar consumenten op korte termijn dan wel massaal gebruik van gaan maken? Contactloze betalingen en de portemonnee in de lucht: betalen bij Albert Heijn zal een stuk sneller gaan en ook webshopaankopen worden in een mum van tijd afgerekend.

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.

Abonnement?

In een recent whitepaper klaagde PayPal steen en been. Het bedrijf, dat het al sinds 1999 mogelijk maakt om online betalingen te doen, zegt dat webwinkeliers miljoenen euro’s mislopen doordat banken nog geen goed antwoord hebben op mobiel betalen. PayPal zelf heeft dat natuurlijk wel, zo stellen ze. Hun wallet in the cloud, waar gebruikers vanaf hun bankrekening geld in storten, maakt het mogelijk snel mobiele betalingen te doen, zonder dat daarvoor ‘lange codes of extra apparaten’ nodig zijn.

 


Gijs Boudewijn, betalingsexpert bij de Nederlandse Vereniging van Banken, is wat sceptisch over de kritiek van PayPal. Het bedrijf vergeet volgens hem even dat hun digitale portemonnee niet zou kunnen bestaan zonder de bestaande bancaire infrastructuur. “Je kunt niet je salaris laten storten bij PayPal, het is echt alleen een digitale portemonnee. Als je in onze infrastructuur iets wilt aanpassen, moet je aan nogal wat regeltjes voldoen. Dat kan niet van de ene op de andere dag.”

Near field communication

De veranderingen die er in de nabije toekomst aan zitten te komen zijn de contactloze betaling in winkels met de mobiele telefoon en mobiel iDeal. De eerste betaalmethode werkt op de zelfde manier als de ov-chipkaart, met near field communication (NFC). De chip hoeft dan alleen nog maar in de buurt van een kaartlezer te worden gehouden. Over de manier waarop dit systeem geïntroduceerd gaat worden zijn banken en telecomaanbieders nog druk in overleg, zegt Boudewijn. “Welke chip wordt hiervoor gebruikt? Wordt dat er een van de bank die consumenten op hun telefoon plakken, zit hij misschien in je simkaart, of wordt hij al standaard geïntegreerd in telefoons? Als dat besluit genomen is, zullen betaalautomaten in winkels aangepast moeten worden. De huidige generatie is nog niet geschikt voor contactloze betalingen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Webshop

Op het web zal betalen vanuit je eigen bankrekening straks ook eenvoudiger worden. Klanten hebben nu meestal nog zowel hun bankpas als een kaartlezer nodig om een code op te vragen, maar dat zal binnenkort anders zijn. Je hebt dan alleen nog de applicatie van iDeal op je smartphone nodig, waar je bij het afrekenen in een mobiele webshop automatisch naartoe wordt geleid. Met een persoonlijke toegangscode kun je vervolgens betalen. Het wordt zo een stuk makkelijker om ook onderweg aankopen te doen in webwinkels. Rabobank, ING en ABN Amro zijn druk bezig met de uitrol van dit systeem. Mobiel iDeal zal een geduchte concurrent worden van de snelgroeiende digitale PayPal-portemonnee. “Uiteindelijk komt er natuurlijk niet één oplossing”, zegt Boudewijn. “De banken zullen hun producten aanbieden en bedrijven als Paypal zullen dat ook blijven doen. De klant kan vervolgens kiezen wat hij het prettigst vindt.”

 

Dit is het derde deel uit een 7-delige serie over trends in e-commerce.

Lees ook: