Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Online nieuwsbrieven

Online nieuwsbrieven zijn een goedkope en doeltreffende manier om uw doelgroep te bereiken.

Natuurlijk, u kunt een paar duizend adressen opvragen bij de Kamer van Koophandel, drukwerk laten maken, een leuke premium in een envelop stoppen en TPG Post aan het werk zetten. Eén ding is zeker: het kost u een hoop geld. En het is maar de vraag wat het oplevert.

 

Misschien moet u maar eens de stap wagen naar e-mailmarketing (klik hier voor een inleidend seminar). Niet dat het nou altijd beter is dan de aloude papieren variant, maar dat elektronische direct mail goedkoper is, staat vast. Bovendien zijn de mogelijkheden vele malen groter. Eén tip vooraf: surf niet gelijk naar een site als Americaint.com waar u voor een schamele 39,95 dollar een lijst ontvangt met één miljoen e-mailadressen. Als u serieus zaken doet, dan blijft u verre van spam. Let op de geldende etiquette en kies voor opt-in, de advertentievorm waarbij de ontvanger de verzender vooraf toestemming geeft voor het toesturen van een nieuwsbrief. Dat maakt de voorbereiding van een e-mailcampagne overigens wel wat lastiger dan een traditionele mailing. Want u zult toch echt moeten beschikken over de e-mailadressen van uw klanten en prospects; vraag daar dus om bij elk klantcontact. Zeven andere legale manieren om e-mailadressen los te weken staan beschreven op de website van het Microsoft Small Business Center. Ongetwijfeld blijven er altijd klanten die liever via de reguliere post of via de fax willen worden bediend – geen probleem, de klant is koning – maar langzaamaan zal het aandeel ’e-mailklanten’ stijgen.

E-mailen is beter
E-mailklanten kennen veel voordelen. Ten eerste vanwege de kosten. Een brief, een envelop en een postzegel kosten samen al gauw een euro. Emailgenerator.nl rekent voor: het versturen van 20.000 e-mails hoeft maar honderd euro te kosten.
Een ander voordeel is de flexibiliteit. Een e-mailcampagne is veel makkelijker te differentiëren per klantgroep. Tien verschillende elektronische nieuwsbrieven zijn immers zo gemaakt. Daarmee wordt uw mailing persoonlijker en stijgt de kans op succes.
Ook niet onbelangrijk: u kunt een campagne veel beter monitoren. Bij een gewone brief heeft u geen idee óf deze gelezen wordt, en wanneer. Bij een elektronische nieuwsbrief is precies te zien hoeveel mensen de nieuwsbrief bekeken hebben, op welke links ze hebben geklikt en hoeveel transacties dat heeft opgeleverd (zie bijvoorbeeld de case van Audi A3, pag. 8).
Wie slim is stuurt eerst een klein deel van de mailing uit, volgt de eerste resultaten, en scherpt vervolgens de nieuwsbrief aan om de resultaten op te krikken.
Ook de afwikkeling van de respons verloopt veel sneller. U hoeft geen ingestuurde bonnetjes meer over te tikken; nee, de ingevoerde gegevens verdwijnen automatisch in uw database.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Starten met mailen
Kortom, een elektronische nieuwsbrief is een krachtig instrument. Op een laagdrempelige manier praat u uw klanten bij over nieuwe producten, nieuwe opdrachtgevers, nieuwe medewerkers, spectaculaire aanbiedingen. Zorg er wel voor dat het er professioneel uitziet. Speciaal voor het MKB ontwikkelde software (zie bijvoorbeeld E-mailwizard.nl of Divide.nl) kan uitkomst bieden.

Nog een opmerking tot slot. Begin simpel: experimenteer eens met een digitale nieuwsbrief. Komt u er zelf niet uit, kies dan voor een bureau dat zich richt op het MKB, anders wordt het alsnog een dure grap. Een goede start is te vinden op de E-marketing startpagina. Voor aardige cases kunt u terecht op de site van de Nationale E-mail Marketing Conferentie.