In welke business u ook zit, u heeft te maken met klanten. En zolang die klanten terugkomen, lijkt er niets aan de hand. Maar waarover uw klanten wel en niet tevreden zijn, dat weet u niet. Ook weet u niet wat ze van dat nieuwe product vinden dat u gaat lanceren.
En zijn vast nog genoeg voorbeelden van klantgegevens waar u benieuwd naar bent. Marktonderzoek is het antwoord. Als relatief kleine ondernemer bent u niet degene die even bij Intomart aanklopt voor een onderzoek. Te duur. Een stagiair van een hbo of universiteit is een stuk goedkoper, maar die vraagt weer een hoop begeleiding. U wilt uw resultaten snel, makkelijk, niet al te wetenschappelijk en tegen een betaalbaar tarief. Online marktonderzoek voldoet aan al deze criteria. Enkele nadelen zijn er ook, maar die wegen niet op tegen de voordelen.
Simpele oplossing
De eenvoudigste manier is het plaatsen van een poll op uw website. Het is een vaak gebruikt instrument om meningen te peilen of om de bezoeker van een site te entertainen. De poll geeft snel inzicht. Als autodealer is het bijvoorbeeld aardig om te weten wat het favoriete type auto is van uw klanten. En als software-ontwikkelaar kunt u zo te weten komen aan welke nieuwe toepassingen uw klanten wel of geen behoefte hebben. De webpoll is gemakkelijk te implementeren in websites en hoeft helemaal niets te kosten.
Enquêteer uw klanten
Een online enquête gaat een stap verder. In dat geval bedenkt u meerdere vragen om zo een completer beeld van de respondenten te krijgen. Ook dit kunt u helemaal zelf. Althans, als u beschikt over de juiste software. Bij een bedrijf als Gomizu heeft u al voor 495 euro een instappakket om zelfgemaakte vragenlijsten op de website te plaatsen of per e-mail te versturen. De software verwerkt de antwoorden automatisch. Aan het eind van het traject rolt er een fraai verslag met grafieken en tabellen uit het systeem. Checkmarket is een andere partij die voor enkele honderden euro’s marktonderzoeksprogramma´s aanbiedt.
En bij SurveyWorld bent u al in charge vanaf één euro per deelnemer. U ziet het: duur hoeft het allemaal niet te zijn.
Advies nodig?
Wilt u advies bij het opstellen van de juiste vragen, niet zelf aan de slag hoeven met het installeren van software en een deskundige hebben die u bijstaat bij het analyseren van de onderzoeksresultaten? Dan moet u bij een online marketingbureau zijn. Hou er rekening mee dat u dan al gauw een paar duizend (zo niet duizenden) euro’s verder bent.