Sprout riep lezers op om hun positieve ervaringen met de crisis met ons te delen. Een greep uit de reacties:
Dustin Karelse, reclamebureau Tirato Creatives:
“Juist de jonge ondernemers kunnen nu hun zichtbaarheid vergroten. Veel bedrijven snijden in de marketingafdeling en gaan meer outsourcen. Wanneer moet je bedrijven dus als klant winnen? Juist, nu!”
Jeroen van der Sluis, Bedrijvenweb Nederland B.V:
“Bedrijven willen wel degelijk investeren. De marketing P van prijs wordt echter belangrijker dan de andere P’s. Wij zijn onze producten in meer stappen gaan aanbieden met een zeer lage instap en zien professionele partijen juist nu kiezen voor instapoplossingen.”
Hans Totté, IPA:
“Ik wordt onpasselijk van al dat geklaag. Het devies moet toch luiden dat elke verandering in de markt ook nieuwe mogelijkheden schept.”
Jacco van der Kleij, BlackIP:
“Wij groeien gewoon door!!! Hoe? Door nog sneller en nog betere service te verlenen. Door klanten echt als klanten te beschouwen. In tijden van een crisis gaat iedereen kijken of hij waar voor zijn geld krijgt.”
Simon Hamer, FitforMe:
“Momenteel bezuinigen een groot aantal ondernemingen fel op de kosten van personeel, marketing en ontwikkeling. Dit brengt deze bedrijven alleen maar uitstel van executie en stelt ze niet in staat om te gaan met een veranderende markt.”
Renske Roet, Jobtraining & Consultants:
“Toen de eerste geruchten over de crisis zich voordeden hebben wij op kantoor tegen elkaar gezegd: ‘Jobtraining doet niet mee aan de crisis’ en dit voornemen werpt zijn vruchten af!”
Susanne van den Heuvel, Estezet Mystery Clients:
“Ondernemers hoeven niet lijdzaam toe te kijken hoe de crisis om zich grijpt. Ze kunnen invloed uitoefenen op de toekomst van hun onderneming. Weet wat je klant wil en speel effectief in op de wensen van deze klant.”
Hans van Vliet, Van Vliet automedon bv:
“Ik ben Volvo-dealer in Zoetermeer, en ik hoef niet uit te leggen dat het shit is in onze branche. Als erover gesproken wordt – en dat is best veel – dan roep ik dat het uitstekend gaat. Vervolgens is het even stil en denken ze dat ik gek ben.”
Raoul Kiksen, Greenbookings:
“Ook bij ons nog geen paniekreacties, sterker nog: wij zijn nog steeds aan het groeien. Wij hebben het afgelopen jaar ontzettend geïnvesteerd in het aangaan van kwalitatieve partnerships, met een langetermijnvisie daarachter. Nu plukken we daar duidelijk de vruchten van.”
Yvon le Beyeuc, My Advertising:
“Ondernemers vragen zich af of ze minder klanten krijgen en of hun omzet zal dalen. Maar is dat wel nodig? De behoefte bij mensen blijft immers bestaan. Ik trek me persoonlijk niks aan van alle negatieve berichten en blijf positief!”
Richard van Kruchten, TV Professionals:
“Ik heb een hekel aan de Hollandse winter en vooral aan het gezeur over de crisis. Daarom heb ik sinds een maand een montagestudio ingericht in Valencia, waar je tegen dezelfde kosten als in Nederland ‘leuk kunt werken’ in een inspirerende omgeving. Daarmee onderscheid ik me van andere bedrijven en krijg ik veel enthousiaste reacties.”
Jeroen Blankendaal, Kadenza:
“Een plezierige bijkomstigheid is dat we zien dat onze eerste concurrenten in zwaar weer gekomen zijn. Dat helpt ons in de werving van voldoende nieuw personeel. Op 1 januari a.s. startten tien nieuwe mensen bij ons bedrijf! Zo zie je maar de eerste kansen benutten we nu al.”
Wim van den Nobelen, Strictly People:
“Of er nou een recessie is of niet, daar houden wij ons niet mee bezig en hier laten we ons dus ook niet door afleiden. Wij richten onze aandacht op ons eigen bedrijf en waar wij goed in zijn, de vraag ernaar hoeven we alleen maar te vinden.”
Rogier van Hagen, Market Discovery:
“wij hebben diverse autobedrijven als cliënt die juist nu bijvoorbeeld de showroom-verkopers actief inzetten om de relaties en cliënten actief te benaderen met aanbiedingen, advies en ideeën om zo aantrekkelijk (en groen) mogelijk met een nieuwe auto te gaan rijden.”
Meer positieve anti-crisissentimenten vindt u op Stopcrisisnow.