Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ondernemen via Hyves

Een pagina op Hyves, dat scheelt nogal in de kosten. Dat dacht ook ondernemer Rory Ligthart, die via het sociale netwerk de rijscholenmarkt transparant wil maken. "Bij microsoft liggen de prijzen veel te hoog."

Simpeler kan haast niet. Waar de meeste vergelijkingssites toch echt aparte sites zijn, heeft Rory Ligthart gewoon een Hyves-pagina gecreëerd om zijn klanten te bedienen. Op Rijscholen.hyves.nl maakt hij gebruik van de vriendennetwerken van Hyvende rijleerlingen, die zo hun rijschool promoten.

 

Rijopleidingen kunnen zich bij Ligthart melden om een plaatsje op de Hyve te krijgen. Zij kunnen hun leerlingen aanmelden op de site. Wanneer een Hyver die zoekt naar een goede rijopleiding op de pagina komt, krijgt hij meteen te zien aan welke rijscholen de Hyvers uit zijn vriendenlijst hebben gelest, mits die rijscholen een beetje in de buurt gevestigd zijn. Ook laten deelnemende Hyvers automatisch zien hoever zij met hun rijlessen staan via de inlogpagina van Hyves.

 

“Vier jaar geleden zat ik te msn-en. Ik was net van rijschool overgestapt, omdat de vorige niet goed was”, vertelt Ligthart. “Toen dacht ik: ‘zou het niet handig zijn als ik in één keer al mijn vrienden kon vragen waar zij rijles hadden en hoe ze dat ervaren hadden?’ Vanuit die gedachte ben ik aan de slag gegaan.”

 

Microsoft

Destijds was het plan om het rijschool netwerk via msn te laten werken. Dat kwam maar niet van de grond. “Het duurde al een jaar voor ik als startup met Microsoft in contact kwam, daarna nog een jaar voor het technisch mogelijk was om mijn idee toe te passen.”

 

Uiteindelijk is Rijschool Network op msn nooit van start gegaan. “Bij Microsoft draait alles om marketing, en de prijs daarvoor is behoorlijk hoog. Hyves kijkt meer naar het product dat je biedt en vraagt zich af of het een toegevoegde waarde vormt voor de leden.” Desondanks zal hij binnenkort via een tabblad in de Windows Live Messenger permanent adverteren als extra service naar zijn klanten.

 

Groei

Volgens Ligthart kan zijn bedrijf nog veel verder groeien. Op dit moment hebben zich iets meer dan honderd rijscholen aangemeld. Zij betalen 75 euro per maand voor de service. Ligthart verwacht dat het aantal deelnemende opleidingen snel zal toenemen, omdat hij vandaag zijn nieuwe api (toepassing) presenteert. Hiermee is het mogelijk voor de rijscholen om hun klantenbestand automatisch te laten uploaden. Tot nu toe moesten zij nog handmatig iedere leerling uitnodigen om mee te doen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Hyves wordt niet gebruikt buiten Nederland, dus is de gadget die Rijschool Netwerk gebruikt gebaseerd op Open Social van Google, waardoor hij in alle social networks kan worden gebruikt (behalve Facebook). Ligthart verwacht voor het einde van het jaar internationaal te gaan.