Vorige week sprak ik Verne Harnish, de ‘Groeigoeroe’ uit Amerika. Hij was 2 dagen in Nederland voor een bijeenkomst en sprak voor management teams van de ‘Entrepreneurs Organisation’, een zeer waardevolle ondernemersvereniging waar ik al 6 jaar lid van ben.
Uiteraard was de strekking van zijn betoog anders dan een jaar geleden. Hoewel hij toen al somber was over de economische vooruitzichten (hij adviseerde o.a.: “Get the hell out of the USAâ€), was hij nu wat dat betreft nog duidelijker: het wordt geen mooie tijd. De mannen gaan zich juist nu onderscheiden van de jongetjes. Op de vraag: “Hoe lang gaat volgens u de recessie duren?â€, antwoordde hij dat niemand dat weet, maar dat hij er rekening mee houdt dat het wel tot 2012 duurt voor er weer een opwaartse beweging komt. Nou, steek die maar in je zak, samen bij de andere meningen.
Problemen
Hoe dan ook, voor ondernemers breken er lastige tijden aan. Ook voor bedrijven die groeien. En aangezien dat mijn vak is, bij deze een waarschuwing voor alle bedrijven die juist goed gaan nu:
Ik hoor en zie het overal om mij heen; gezonde, groeiende bedrijven die in de problemen raken. Vooral omdat banken geen krediet meer verstrekken. Ik sprak een ondernemer die 15% meer omzet heeft dan vorig jaar en slechts € 40.000,- meer krediet wil, in verband met de groei en met betaling vakantiegeld. Daarbij kon hij een paar ton aan open debiteurenlijsten overleggen van goede kwaliteit. Wat denk je wat de bank zei? “Prima, maar dan moet je € 100,000,- privé borg staanâ€. Bovendien nemen de tarieven voor krediet sterk toe. Wat een misbruik van macht!
3 maanden
Maar ook grote organisaties nemen krediet in. Steeds vaker zie je dat bedrijven strategisch hebben bepaald dat ze op 90 dagen betalen. Natuurlijk kan je die de deur wijzen. Maar wat zeg je bijvoorbeeld tegen een bedrijf als KPN als die met een grote opdracht komt? Die betalen namelijk sinds oktober 2008 alle leveranciers pas na 3 maanden …. En omdat banken dit niet willen financieren, kan dit leiden tot een cashflow probleem. De laatste uitdaging is ten slotte uitstel van opdrachten….. Men wil wel, maar op het laatste moment wordt tot uitstel besloten, om wat voor een reden dan ook.
Kortom: hoewel mijn vak ‘het realiseren van omzetgroei’ is, volgt nu toch een advies op financieel vlak: zorg voor een goede cashflow. Neem nu je maatregelen, ook als je groeit!
Maatregelen
Hier zijn een paar maatregelen die je kunt nemen en moet nemen als je een nieuwe opdracht binnenhaalt:
- Factureer eens per week, of eens per 2 weken
- Offreer 2% extra en biedt 2% betalingskorting aan bij betaling binnen 14 dagen
- Bestudeer of het mogelijk is om 30% vooraf te factureren
- Hanteer waar mogelijk een strakke betalingstermijn van 14 of max 30 dagen
- In geval van twijfel: vooraf betalen! Je kunt nu het risico niet lopen.
- Ga in geen geval akkoord met smoezen van slechte betalers. Laat je niet in de luren leggen. Geef de vordering snel uit handen!
- Wees voorbereid op onverantwoordelijk gedrag van banken; ze doen nu dingen die je nooit eerder voor mogelijk hebt gehouden…
Los van het financiële: grijp nu je kans! Juist nu is er een kans om met goede argumenten binnen te komen bij grote prospects waar tot nu toe de deur altijd gesloten bleef.Wij merken het elke dag. Focus daarom op de belangrijke klanten om hen te behouden en op de Top 20% prospects waar ik in veel artikelen als eerder over schreef. Juist nu profiteer je daarvan!
André Hagelen (Search & Results)