De brief van OfficeExpert ziet eruit als de gemiddelde factuur. Adresgegevens linksboven, rechtsboven het referentienummer, de datum en het totaalbedrag inclusief btw. De gedetailleerde kostenberekening en benaming van het product staan in het midden en onderaan valt te lezen hoe en waar u het bedrag kunt overmaken. Om af te sluiten met de melding dat u vriendelijk wordt verzocht binnen 14 dagen te betalen. Een gewone factuur dus.
Kleine lettertjes
Onder de productinformatie staan nog enkele kleine lettertjes. Er is net geen vergrootglas voor nodig om de derde zin te kunnen lezen ‘dit is een aanbieding en geen factuur’. Natuurlijk hoort u altijd de kleine lettertjes te lezen. Maar zeg eens eerlijk, wie doet dat bij iedere brief die hij binnenkrijgt? Zeker bij een groot bedrijf is een bedrag van 295,12 niet iets om langdurig uit te zoeken waar deze factuur vandaan komt.
Misleidend
De ‘aanbiedingsbrief’ circuleert al een tijdje rond. De Reclame Code Commissie sprak al op 25 augustus 2009 een oordeel uit over de actie: “deze wijze van reclame maken is onder alle omstandigheden misleidend.” De Commissie beveelt de adverteerder om niet meer op deze wijze reclame te maken. Een van onze lezers attendeerde ons er echter op afgelopen week toch een dergelijke factuur hebben ontvangen van OfficeExpert.
Gouden business
Het is een gouden business, want veel bedrijven trappen hier in. Hoewel OfficeExpert zich daar niet over wil uitlaten: “uw vraag dient schriftelijk via ons postadres te worden aangeleverd”, moeten ze er wel goed aan verdienen. Waarom zouden ze deze aanbieding anders al meer dan een half jaar rond sturen in Nederland? Een vermelding in de rubriek het rode oor van de Reclame Code Commissie en de negatieve publiciteit is niet iets om trots op te zijn. Menig bedrijf past haar campagne daarom aan als de Commissie aangeeft dat het niet door de beugel kan. Maar OfficeExpert liet de Commissie weten zich er niets van aan te trekken en gewoon door te gaan met deze werkwijze.
Niets tegen te doen
Helaas is een uitspraak van de Reclame Code Commissie geen machtsmiddel. Zoals ze zelf aangeven wordt het op enkele sites gepubliceerd en krijgt het betreffende bedrijf negatieve aandacht. Maar als ze dat niet deert, omdat ze er bijvoorbeeld veel te veel aan verdienen, kunnen ze ongestoord hun gang gaan. Want schijnbaar zijn er dan nog genoeg mensen die niets gehoord hebben over deze spooknota. Is er dan helemaal niets tegen te doen? U kunt een klacht indienen bij de Consumentenautoriteit. Zij kunnen, als ze het eens zijn met uw klacht, boetes opleggen. Maar daar gaan wel maanden overheen. Hetzelfde geldt voor een gang naar de rechter.
Meer spookfacturen
Een dergelijke spookfactuur is overigens niet uniek. Kijkend op de site van Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) blijkt dat er regelmatig nieuwe spookfacturen rondcirculeren in Nederland. Als u regelmatig met facturen te maken krijgt is het daarom raadzaam hun overzicht in de gaten te houden.
Tips
SAF heeft ook een aantal tips opgesteld waaraan u spooknota’s kunt herkennen. In de meeste gevallen betreft het een sterk op een factuur lijkende aanbieding voor opname in telefoon- of bedrijvengidsen. Dergelijke acties voldoen vrijwel altijd aan de volgende symptomen:
- De betrokken spooknota (inclusief relatie-/klantnummer en BTW nummer) lijkt zeer op bestaande nota’s van bonafide uitgeverijen (vaak wordt er gebruik gemaakt van logo’s of websites die sterk lijken op bekende aanbieders van bedrijvengidsen;
- Er is geen eerder (mondeling) contact geweest tussen de ondernemer en het advertentiebureau;
- De ondernemers ontvangen meteen een factuur of aanmaning en hebben nimmer iets getekend;
- Na verloop van tijd blijkt dat het blijft bij die ene factuur of aanmaning, nadien ontvangen de ondernemers geen correspondentie meer, ook niet van een incassobureau.
- Vaak zijn de ‘gefactureerde’ bedragen te klein (iets onder de 300 euro) om te laten checken. SAF concludeert dan ook dat veel bedrijven daardoor dit soort nota’s lukraak betalen.
Door: Mariska Habets