Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuwe nichemarkt: biobubbels

Bram is steward, Bart  beleidsadviseur en samen zijn ze 'Agoston&Krieger Organic Champagne' en springen ze in op de nichemarkt van de biobubbels. "Je moet eerst kruipen, dan lopen, en daarna pas rennen."

 

Ze wandelden ‘als twee heertjes’ op een avond door Amsterdam, toen Bram Agoston (27), en Bart Krieger (39) besloten biologische champagne te gaan importeren. Waarom juist champagne? “Dat past bij ons, we hebben allebei een passie voor genieten”, aldus Agoston. Al jarenlang reed het stel met de auto richting Frankrijk om antiek in te kopen, waar ze als hobby in handelden. “Tot we een keer door de Champagnestreek reden en meteen verliefd waren. We hebben onze bestelbus volgeladen met biologische champagne en zijn naar Nederland gereden.”
 

Ze zijn niet de enigen, er zijn nog een aantal handelaren die biologische champagne verkopen, “maar heel mondjesmaat.’ ‘Of ze hebben het wel in hun portfolio maar promoten het niet als zodanig. Wij zijn de eerste die alleen maar biologisch importeren.”
“Het is een redelijk dichtgetimmerde wereld, die champagne, maar er valt genoeg eer te behalen”, zegt Agoston zelfverzekerd. Of het niet gevaarlijk is te investeren in zo’n verzadigde markt? “Ach, aan alles kleeft een risico”, zegt Agoston nuchter. “Als je een beetje rondkijkt zie je ook dat groen nu echt wel een trend is.”
 

Overmoedig

Maar goed, dan heb je een plan, een kofferbak vol champagne, en dan? “We raakten een beetje overmoedig”, erkent Agoston. “We zagen een prachtig pand aan de Herengracht dat te koop stond en wilden er meteen een winkel beginnen. Bij de bank werden we onmiddellijk met de term businessplan om de oren geslagen. Dat zijn we toen braaf gaan maken.”
 

Niet veel later kreeg het duo het beste advies dat ze tot nu toe gehad hadden: “Je moet eerst kruipen, dan lopen en daarna pas rennen.” Realisme dwong hen het businessplan bij de stellen. Een prachtig pandje aan de Herengracht werd een webwinkel, Organic Champagne. “We hebben heel wat stukken weggesneden en toen werd alles ineens rooskleuriger.” Ze leenden een klein bedrag van familie om de eerste lading biochampagne te gaan halen en investeerden zelf zo’n 15.000 euro.
 

Vorig jaar verkochten de heren 500 flessen, streven is om dat aantal dit jaar te verdubbelen. En hoewel ze nog maar op de helft van het jaar zitten, is dat nu al bijna gelukt. “Het gaat hartstikke goed.” Al het geld dat er binnenkomt stoppen Agoston en Krieger meteen weer in hun bedrijf. “Nee, we kunnen er nog niet van leven. Maar we willen allebei ook graag blijven werken.” Alhoewel de vrije tijd nooit afdoende lijkt. “We komen eigenlijk net een dag in de week tekort.”
 

Exclusieve distributierechten

Hoe moeilijk het was het eigenlijk om de Franse champagneboeren te overtuigen van hun verhaal? “Dankzij ons enthousiasme en charme is dat gelukt. Ze vinden het hartstikke leuk. En van Franck Pascal hebben we de exclusieve distributierechten in Nederland.”
 

Biologische champagne bevat in tegenstelling tot normale champagne geen of heel weinig suiker, is mooier van smaak en heeft een subtiele bubbel die je tong niet verlamt zoals gewone champagne volgens Agoston wel doet.  Agoston vindt dan ook dat biologische champagne veel gangbaarder kan worden. “Horeca moet bijvoorbeeld leren dat je het niet alleen als aperitief hoeft te schenken.”
 

Boegbeeld

Agoston en Krieger geloven zelf heilig in hun product, maar hoe breng je zoiets over? “We zijn vreselijk goed in marketing”, lacht Agoston. Allereerst deden ze mee aan het tv-programma Ik begin voor mezelf. “Dat heeft enorm veel deuren geopend. Dat was geluk nummer één. Als je twee wekenlang elke dag op tv bent bereik je een heleboel mensen.”
 

Ook bedachten Agoston en Krieger dat ze een boegbeeld nodig hadden. Die vonden ze in  ‘Echt Gooisch Meisje’ Pauline waardoor ze met de bio-bubbels gratis pr kregen op tv. “Opeens begint alles te rollen.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook over een andere start up in de wijnwereld. Zelf een webwinkel en weten wat de beste betaalmethode is? Ook interessant: het boek “Duurzaam Ondernemen” of volg het Congres: Cradle 2 cradle. (16-06-2010)

Fotografie: Willem de Roon