RightNow-oprichter Greg Gianforte meldt de deal in zijn blog. “Het vormt een goede aanvulling op ons systeem en zal de manier waarop consumenten een merk beleven totaal veranderen.” Gianforte rekende cash af met Q-go aandeelhouders als Prime Ventures, Alpinvest en Newion.
Q-go
Met zijn Natural Langugage Search technologie is Q-go, opgericht in 1999 door Berend Metz en Stan van de Burgt, vanuit Amsterdam aan het pionieren, een tijd waarin Google een nieuwkomer was. In plaats van met steekwoorden kon via Q-go worden gezocht op gewone zinnen. Q-go richtte zich op de zakelijke markt”een belangrijke klant was de Postbank, die vragen van klanten deels beantwoordde met Q-go technologie. In 2000 sleepte het de Rising Star award binnen, voorbestemd om door te dringen tot de Deloitte Technology Fast50 van snelstgroeiende techbedrijven.
Customer self care
Het slimme zoeken van Q-go paste goed in het destijds opkomende fenomeen customer selfcare: een klant die zelf antwoorden vindt op zijn vragen, valt de helpdesk of telefooncentrale niet meer lastig. Inmiddels is Q-go met zijn customer interaction management uitgegroeid tot een internationale softwareleverancier met kantoren in Duitsland, Zwitserland en Spanje. Rigthnow zegt dankzij Q-go een – winstgevende – jaaromzet van 8 miljoen dollar te kunnen toevoegen aan zijn boeken.
Dot-com crash
In verschillende rondes is Q-go de afgelopen jaren gefund met venture capital. Vanaf 1999 investeerden durfkapitalisten, van wie Prime Ventures in 2000 met 4,5 miljoen gulden het eerste kapitaal fourneerde, bij elkaar 16 miljoen gulden in de start-up, toen de dotcom-krach toesloeg. Nadat de huidige ceo Marcel Smit in 2002 de burn-rate kwam bijstellen en twee derde van de 90 werknemers naar huis stuurde, staken Alpinvest, Newion en Prime Ventures in 2004 en 2006 nog eens miljoenen euro’s in het zoekbedrijf, dat de weg omhoog weer kon vinden.
RightNow
RightNow Technologies is opgericht in 1997 en goed voor een jaaromzet van dit jaar tegen de 200 miljoen dollar en specialist in CRM-software voor relatiebeheer. Wat begon met een kennisdatabase, is uitgebouwd tot een pakket dat ook via email, chat en rechtstreeks online klantcontact mogelijk maakt. In Nederland gebruiken NS, Fortis en KPN de technologie.