De grootste marketingsensatie van het afgelopen jaar kwam voor rekening van het instituut voor toerisme van Hamilton – een klein eilandje in de buurt van het Great Barrier Reef (Australië).
Het eiland startte de campagne “Best Job in the World”. Uiteindelijk niets meer dan een zoektocht voor een ‘conciërge’ voor Hamilton Island. Met een budget van 1,7 miljoen dollar wist het mini-eiland 34.000 kandidaten uit 200 landen te trekken, meer dan zeven miljoen bezoekers bezochten de website van het eiland, 500.000 van hen brachten een stem uit. Dat allemaal door een uitgekiende campagne op social media.
De winnaar – de 34-jarige Brit Ben Southall – kreeg een halfjaar betaald verblijf op een tropisch eiland en moest daarvoor niet veel meer doen dan toeren door Queensland en af en toe een blogje schrijven of een videootje opnemen. De resultaten zijn nu al merkbaar. Het toerisme neemt sterk toe en de businesskansen op het eiland groeien. Nu heeft u geen tropisch eiland, maar wat kunt u wél leren van de campagne van Hamilton Island?
1. Maak het geloofwaardig: biedt Hamilton werkelijk de beste baan in de wereld? Waarschijnlijk niet, maar het is wel geloofwaardig. En dat is wat telt in een campagne. Het eiland is in ieder geval mooi genoeg om te appelleren aan het gevoel van een droombaan.
2. Het gaat niet om grote budgetten: slim campagne voeren op social media gaat niet om veel geld uitgeven. Internet heeft een schaalbaarheid die u niet kunt bereiken met ‘standaard advertenties’, waarbij u meer moet betalen om meer te krijgen. Het enige dat u nodig heeft om de sociale netwerken te bereiken, is een goed verhaal.
3. Focus op content, niet op traffic: Queensland was niet gefocust op bezoek, maar op die 34.000 video’s van mensen die vertelden hoe tof Hamilton Island wel niet was. Aggregeer het aantal bezoekers, kijk naar de lange termijn en het bereik is vele malen groter dan een standaardcampagne.
4. Geef bezoekers een reden om te delen: wie een video instuurde startte direct een campagne voor zichzelf. Bezoek was immers een van de factoren die de winnaar bepaalde.
5. Onderschat de kracht van contentmakers niet: ieder sociaal netwerk heeft tussen de 1 en 10 procent actieve contentmakers binnen de gelederen. Onderschat dit getal niet, ze hebben grote invloed.
6. Uitmelken: de echte campagne van Hamilton Island moet nog starten. Southall zit sinds kort op het eiland en vergast bezoekers met vlotgesneden, goedgemaakte videoblogs over zijn verblijf. Dat alles in die omgeving waarvan u gaat watertanden.
Dit is een bewerking van een verhaal uit Entrepreneur.