Net terug uit Nigeria, morgen door naar Londen voor een presentatie op Mobile Monday London, hét netwerkevent voor de wereldwijde mobiele gemeenschap. Maar voor nu zakt mobiele marketingspecialist Sander Munsterman even tevreden onderuit in zijn nieuwe kantoor. Boomerang Casa, creatieve hotspot in Amsterdam Noord, laat zich graag voorstaan op het hoge gehalte jonge, innovatieve en snelgroeiende bedrijfjes onder haar huurders. XS2TheWorld, het bureau van Munsterman en zijn mede-founder Jan-Willem Vaartjes, is wat dat betreft prima op zijn plaats in de betonkolos nabij het IJ.
App Store
Het bureau specialiseert zich in mobiele marketing, bij uitstek een branche die inspireert tot hoge toekomstverwachtingen. En wie praat over mobiele marketing heeft het al snel over applications, oftewel apps. Vanuit de App Store van Apple werden in anderhalf jaar tijd ruim drie miljard van deze stukjes software gedownload, waarmee de functionaliteit van de smartphone naar believen mee kan worden getweakt. Andere telefoonfabrikanten wisten niet hoe snel ze op de bandwagon moesten springen. De Engelse telecomanalist Juniper Research voorspelt dat er in 2014 in totaal 20 miljard apps zullen worden gedownload.
Zakenreis China
Munsterman en Vaartjes bedachten het concept voor hun eerste app in 2007, tijdens een oriënterende zakenreis naar China. “Het was lastig om in Shanghai op het juiste adres te arriveren”, vertelt Munsterman. “Een Chinese relatie sprak daarom de juiste locatie in op mijn mobiele telefoon, zodat ik de boodschap af kon spelen aan onze taxichauffeur. Toen bedachten we hoe praktisch een stadsgids op je telefoon zou zijn.” Helemaal handig nu hun ‘pratende’ city guides direct linken aan de gps-functie op de smartphone, zodat die voor elke locatie precies de juiste informatie kan aanbieden.
De app bracht XS2TheWorld direct een internationale doorbraak. In korte tijd verschenen er 25, voor metropolen als Shanghai, New York, Hongkong, Parijs en Barcelona. In Nederland heeft XS2TheWorld inmiddels voor de citymarketingafdelingen van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Tilburg en Zoetermeer hun eigen mobiele stadsgids gemaakt. Met een beetje fantasie kon de app vervolgens ook worden uitgerold naar grote events, zoals het Cannes Film Festival en de Hong Kong Sevens voor Guinness. Vanaf 2009 groeide XS2TheWorld van twee naar twaalf man personeel. De focus verschoof ondertussen steeds meer richting op maat gemaakte apps voor multinationals als BAT, BP, Sanoma en Kodak.
Wimbledon
Namens IBM ontwikkelde XS2TheWorld bijvoorbeeld een app waarmee bezoekers van Wimbledon niet alleen haarscherp het speelschema in de gaten kunnen houden, maar ook de tweets van een aantal gezichtsbepalende spelers kunnen volgen. Voor Fanta werd de Stealth Sound System ontwikkelt. Tieners kunnen dankzij deze app ultrahoge tonen met hun mobiele telefoon genereren, en kunnen zo via voor volwassenen onhoorbare morsecode met elkaar communiceren. De app werd binnen een maand 320.000 keer gedownload en won een Cannes Lions award.
Nigeria
Na diverse mooie awards staat Xs2TheWorld inmiddels in de internationale spotlights. Het bureau opende al kantoren in Londen en Jakarta, en staat op het punt ook in Nigeria neer te strijken. “Het aantal mobiele telefoons is daar in twee jaar tijd verdubbeld”, motiveert Munsterman. “De computer is allang ingehaald als meest gebruikte ict-tool. Het land gaat hard achter Zuid-Afrika aan, waar de smartphone al goed is voor negentig procent van alle bekeken websites. Dat zijn ontwikkelingen waar wij graag deel van uitmaken.”
Lees ook over de internationale expansie van Taartenwinkel.nl.
Lees ook het boek Wereldberoemd in eigen land of volg de training BTW en internationaal zakendoen