Zomaar wat krantenkoppen van vorig jaar. SMS is niet meer weg te denken uit de huidige mobiele samenleving. Een paar jaar geleden hadden we dit nooit verwacht.
Zo was ik in 1993 betrokken bij een potentiële investering in een nieuwe mobiele operator. In mijn investment proposal haalde ik een marktonderzoek aan waarin voorspeld werd dat in een tech-loving land als Finland tegen het eind van de eeuw zo’n miljoen sms-jes per jaar zouden worden verstuurd. Bij de bespreking van het voorstel werd ik honend uitgelachen!
Niemand kon toen bevroeden dat er tijdens de afgelopen nieuwjaarsnacht in Nederland alleen al 8,6 miljoen sms-jes werden verstuurd. Veel jonge technologie bedrijven hebben in de loop der tijd geprobeerd een business te bouwen rond het fenomeen sms. De één met meer succes dan de ander.
Te laat
Geld was er genoeg, maar vaak resulteerde dit in de bekende write-offs voor investeerders. Want tegen de tijd dat de werkelijke marktomvang duidelijk werd, kwam de geldstroom pas op gang. Veel te laat dus.
Net als de marktomvang, was het ook moeilijk te bepalen hoe geld kon worden verdiend met sms’jes. Veel investeerders kozen voor de verkeerde businessmodellen, degene die veel geld kostten, maar niets opleveren. De investeringskansen zijn echter nog niet voorbij, integendeel.
Tegenwoordig is mobile data strategy niet meer weg te denken uit de plannen van operators. Naast sms nemen andere mediavormen als foto en video een steeds belangrijkere plaats in. Ook mobiele applicaties, zoals mobiel betalen, mobile gambling en mobile gaming, worden snel populairder.
Met name rond mobile gaming ontstaan steeds meer nieuwe bedrijfjes. Een bewezen business is het downloaden van games op je mobieltje. Voor ieder spel betaalt de gebruiker via de operator aan de aanbieder. De opbrengsten worden verdeeld tussen de operator, de aanbieder en de bedenker van het spel. Inmiddels een multi-miljoenen markt. Maar wel met éénmalige transacties.
Lucratiever
Nieuw zijn de ontwikkelingen op het gebied van multiplayer-gaming. Spelletjes spelen met of tegen anderen. Dit is technisch gezien wat geavanceerder, maar ook lucratiever. Immers, mensen die tegen elkaar spelen maken gebruik van het telefoonnetwerk. Iedere keer als er gespeeld wordt is het kassa.
Vraag is echter: voor wie? In de waardeketen van mobiele applicaties zijn er veel partijen die geld moeten verdienen. De telefoonproducenten, de operators, de bedrijven die de software voor de mobieltjes schrijven, de bedrijven die de platformsoftware schrijven, de service providers die de spelletjes hosten, de bedenkers van de spelletjes, etc. Net als bij sms destijds weet nog niemand hoe dit gaat uitpakken.
Langharige junken
Ik denk dat er veel kansen liggen in de mobile software, platformsoftware en in het design. Deze ontwikkelaars bepalen de technische haalbaarheid. Helaas hebben bedrijven in deze sector grote moeite met het aantrekken van startkapitaal.
Het gros van de professionele investeerders laat het gaming-segment links liggen. Volgens hen is de markt te ondoorzichtig en vergeven van vage langharige drugsgebruikende types. Ik denk dat ze het simpelweg niet snappen, net als met sms een paar jaar geleden.
Feit is dat er legio succesvolle overnames plaatsvinden op de gaming-markt. Bovendien doen technologiebedrijven met een gaming focus het beter op de beurs.
Er valt dus geld te verdienen voor investeerders. Maar ook hier geldt: alleen degene die het spel het beste beheerst, kan winnen.