Dat bljikt uit onderzoek in opdracht van software ontwikkelaar Clearlybusiness en ABN AMRO. Bijna zestig procent van de ondernemingen heeft te maken met klanten die niet of te laat betalen. Voor bedrijven met een omzet boven de 500.000 euro is dit 74 procent.
Elke dag heeft een Nederlands MKB-bedrijf gemiddeld bijna 4.000 euro open staan bij hun klanten. Dat is in totaal meer dan 2,6 miljard euro per dag aan openstaande facturen. Bij 40 procent van de bedrijven is het bedrag aan openstaande facturen het afgelopen jaar toegenomen. Het bedrag aan afschrijvingen is bij bijna een kwart van de bedrijven het laatste jaar toegenomen.
Laks debiteurenbeleid
Uit het onderzoek blijkt tevens dat er onderlinge verschillen in afschrijvingen tussen de provincies zijn. Zo wordt in de provincie Flevoland in verhouding 20 procent meer ‘weggegooid’ dan in de provincie Gelderland. In totaal wordt in Nederland 1.103.436.400 euro per jaar afgeschreven aan niet inbare bedragen. Per bedrijf is dat een bedrag van gemiddeld 1.672 euro..
Tachtig procent van de bedrijven denkt dat de betalingstijd het komende jaar niet beter zal worden. Bij zo’n 50 procent is het probleem het afgelopen jaar zelfs toegenomen. Bedrijven zeggen dat ze zelf te weinig actie ondernemen om hun facturen betaald te krijgen. Er wordt weinig tijd besteed aan het najagen van achterstallige betalingen, vooral bij kleinere ondernemingen. Zij hebben hier vaak niemand speciaal voor in dienst.
Van de ondervraagde ondernemingen, geeft 59 procent aan dat zij het afhandelen van late betalen zien als verspilling van tijd en middelen. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat meer dan de helft van de bedrijven de kredietwaardigheid van nieuwe en bestaande klanten niet controleert. Bovendien wordt door deze groep ondernemingen geen check gedaan op de financiële stabiliteit van leveranciers.
Tip
Meer weten over debiteurenbeleid? Lees ook over hoe je je sales en accountmanagement kan inschakelen om je klanten tot beter betalers te maken.
Lees ook het boek: Debiteurenbeheer