onderzoeksbureau EIM onderzocht wat e-commerce het MKB kan bieden. Ruim vijftig procent van de bedrijven is bezig met vernieuwing van producten en diensten of bedrijfsprocessen. Toch blijft internet hierbij vaak achter.
EIM stelt dat businessmodellen als veilingen, advertentiegericht, abonnementgericht, online-community, portaal en informatieverstrekking nog te weinig worden toegpast in het MKB. Hierdoor lopen ondernemers veel omzet mis.
Aanwezig zijn
De meeste kleine ondernemingen hebben wel een website, maar die dient puur om ‘aanwezig te zijn’. De wat starre houding ten opzichte van e-commerce verklaart het EIM uit een gebrek aan kennis bij ondernemers, die – in tegenstelling tot grote bedrijven – hun beslissingen alleen moeten maken.
Het rapport van het EIM is enigszins vaag. Het roept MKB’ers op om meer met internet te doen, maar kan niet precies aantonen waar de winst zit. Als disclaimer melden de onderzoekers dat het inzetten van e-commerce afhangt van uw branche en ‘of het product zich leent voor internet’.