Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Michiel Muller wil Route Mobiel terugkopen

Michiel Muller wil best pechhulpverzekeraar Route Mobiel terugkopen van staatsbank SNS Reaal. 'De ANWB heeft een tijd minder last gehad van zijn concurrent, ik zie nog voldoende kansen om de strijd weer aan te gaan.'

Job ten Bosch maakt animaties van de beste boeken voor ondernemers. Deze week: Ondernemen is een ABC'tje, van Michiel Muller. 'De meeste plannen pakken in de praktijk anders uit.'
Foto: Sprout

Overigens willen Michiel Muller en zijn compagnon sinds jaar en dag Marc Schröder Route Mobiel overnemen tegelijk met de overige activiteiten van Proteq, de SNS Reaal-dochter die niet alleen pechhulp, maar ook andere verzekeringen verkoopt, rechtstreeks aan de consument. Volgens het laatst gepubliceerde jaarverslag van SNS Reaal had Proteq in 2011 een omzet van 69 miljoen euro.

Verstand van verzekeren

Een flink bedrijf dus, met huisdier-, uitvaart- en caravanverzekeringen in portefeuille; hebben Muller en Schröder ineens verstand van verzekeren? “Met Route Mobiel verzeker je je in feite ook voor pechhulp. Tijdens het opbouwen van dat bedrijf hebben we veel kennis vergaard van en ervaring opgedaan in de verzekeringswereld. We weten hoe de hazen er lopen. En het zit dichtbij de consumentenmarkt, waarin we op allerlei manieren actief zijn geweest en nog steeds zijn. Het lijkt verstandig om de verzekeringen als één pakket bij elkaar te houden.”

Route Mobiel in de ramsj

SCHOPPEN TEGEN DE ANWB

Muller en Schröder begonnen in 2004 met Route Mobiel. Ook toen al was SNS Reaal (minderheids-) aandeelhouder. Het plan was slim: door een netwerk te knopen van sleepdiensten die verzekeraars al gebruikten, kon de pechhulp aan consumenten worden aangeboden tegen een flink lagere prijs dan de Wegenwacht van de ANWB. Met een jolige campagne schopte Route Mobiel tegen de gevestigde orde aan. De opzet bleek geslaagd: ANWB-leden stapten massaal over. Maar de meter bleef steken op 250.000, waar Muller en Schröder ooit mikten op 400.000. Toen Reaal het bedrijf in 2006 volledig overnam van de oprichters, werden de campagnes direct minder geruchtmakend. Inmiddels is de groei weer terug bij de Wegenwacht.  

SNS – of liever gezegd: minister Dijsselbloem van Financiën, die namens nieuwe eigenaar de Staat optreedt – heeft zich overigens nog niet gemeld bij Muller. Maar dat zou volgens deze laatste goed kunnen gebeuren. “Uiteindelijk wil de overheid weer van SNS af, maar eerst zal het bedrijf gestroomlijnd worden. Het ligt dan voor de hand dat de activiteiten van Proteq op een bepaald moment in de verkoop gaan. Het is toch een bedrijfsonderdeel dat een beetje op zichzelf staat, los van de andere verzekeringsactiviteiten, in Heerhugowaard. Wij hebben er zelf ook al eens over nagedacht of het de moeite waard zou zijn weer met Route Mobiel verder te gaan.”    

Potentie

Kan Route Mobiel nog interessant zijn? De afgelopen jaren is er weinig vernomen van de gele concurrent van de ANWB. Sterker nog: de indruk bestaat, dat het in de versukkeling is geraakt en de grote groei uit de begintijd er op zijn zachtst gezegd uit is geraakt. “Dat klopt misschien wel, al heb ik nooit meer en detail de business gezien. We zullen moeten bekijken of er nog voldoende massa is om er iets van te maken. Maar het zou jammer zijn als het bij SNS zou blijven, er zit wat ons betreft nog genoeg potentie in het bedrijf. Als de kans zich nu voordoet om het over te nemen, moeten we daar serieus naar kijken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investeringen

Niet dat Muller en Schröder met de duimen zitten te draaien. Ze maakten furore met de onbemande benzinepompen van Tango en later Route Mobiel, maar nemen tegenwoordig deel in modewebsites Fashiolista en Vault79, Challenger50-winnaar Ecofont, recruitmentsite Vonq  en andere start-ups. Muller zit zelf in de raad van advies van het modemerk LaDress. “We zijn de meeste tijd  bezig met onze investeringen, bij sommige zijn we wat rechtstreekser betrokken dan bij andere. Maar we trekken nog steeds samen op.” Is het niet ook een beetje nostalgie van Muller en Schröder: nog eens laten zien hoe je de Route Mobielformule smoel geeft? “Nou ja, we zien nog voldoende mogelijkheden om het bedrijf uit te bouwen. De ANWB heeft de laatste jaren minder last gehad van zijn concurrent, er zijn nog volop kansen om de strijd weer aan te gaan.”