Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Meesurfen op de singlesgolf

Alleenstaanden zijn een groeiende markt - zeker in de reisbranche. Internetondernemer Jan Willem Eshuis probeert met Singlereizen.nl de grootste reissite voor de versnipperde singlessector te worden. "Het idee had ik zeven jaar geleden al."

De groeiende groep alleenstaanden in Nederland is aantrekkelijk voor ondernemers. Dat bleek ook deze week weer op de Vakantiebeurs in Utrecht. “De reisbureaus voor singles schieten als paddenstoelen uit de grond”, berichtte RTL Nieuws dinsdagavond. “Na die uitzending steeg het bezoek op onze site ook gigantisch, ook al werden we zelf niet genoemd”, vertelt Jan Willem Eshuis van JWE New Media Solutions uit Tiel.

 

Eshuis startte vorige jaar met Singlereizen.nl, een reisportal voor alleenstaanden. Hij plaatst het aanbod van partners als Cirkel en ontvangt daarvoor commissie. Daarmee werkt Singlereizen op een vergelijkbare manier als de grote algemene reisportals als IlseReizen, Reisradar of Travelta.nl. Maar die sites richten zich nog niet op singles. “Deze markt is enorm, maar heeft vooral heel veel kleine partijen. Wij hebben ook nog maar een kleine dekking, al wordt het beter nu de naamsbekendheid van de site omhoog gaat. Dat is het oude kip-ei-verhaal.”

 

Oud plan, nu haast

Oude ondernemersplannen blijven soms houdbaar, toont Singlereizen.nl aan. “Ik had het idee voor deze site zeven jaar geleden al. Maar vorig jaar ben ik pas iets gaan doen met de domeinnaam. Die had ik bij mijn vertrek als it-chef bij Annieconnect, een callcenter voor thuiswerkers, overgenomen. Nu is de reismarkt voor singles zo in opkomst, dat ik besloot er weer iets mee te doen.”

 

En hij heeft haast om het oude idee tot een succes te maken. “De grootste troef is onze domeinnaam. En andere landelijke partijen en reissites hebben zich nog niet gespecialiseerd in een reissite voor singles. Waarschijnlijk komen ze daar het komend half jaar ook niet meer mee. In die tussentijd willen wij genoeg kritische massa halen om de grootste reissite voor alleenstaanden te worden.”

 

Profielen, geen dating

De meeste singles, zeventig procent bleek uit een enquete, wil niet alleen op vakantie. De markt is dan ook groot. “Maar een reisbureau starten moet je niet willen. Er zijn nu al zoveel singlesbureaus.”

 

Singlereizen wil ook dat bezoekers van de site op zoek gaan naar andere singles waarmee ze interesses delen. “Je kan een profiel aanmaken en dat hebben bijna duizend mensen gedaan. Je ziet dan informatie over die personen, in welke landen hij is geweest en waar hij nog naar toe wil gaan. Ik zie regelmatig dat dezelfde reis binnen een paar minuten wordt geboekt. Dat zijn duidelijk mensen die via de site hebben afgesproken met elkaar op vakantie te gaan.”

 

Aan dating doet de site niet. “We zijn geen datingbureau. Uit onderzoeken onder singles blijkt ook dat 85 procent geen partner zoekt tijdens een vakantie.”

 

Op Singlereizen staan vakanties vanaf vierdaagse stedentrips tot complete rondreizen. “Singles willen vaak avontuurlijke reizen en daar spelen we op in. Weekendjes weg doen we niet. Dat is meer iets voor ouderen en het levert weinig op.” Eshuis onderhandelt zelf met reisorganisaties, het invoeren van de reizen doet een medewerker.

 

Klein bureau, grote namen

Als klein bureau doet JWE toch projecten bij grote namen als de NOS en Vodafone. Internetprojecten kunnen prima door een paar programmeurs worden gedaan, weet Eshuis. “Wij hebben een framework waarbij we programmacode kunnen hergebruiken. We maakten laatst een applicatie die de tussentijden bij het schaatsen bijhoudt voor de NOS. Die techniek gebruikten we ook bij de Tour de France.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Tonie van Ringelestijn