Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing draait niet om de klant

De klant staat niet centraal bij marketeers, zegt Podiumauteur Rob Wichers Schreur. Waar moet marketing zich dan op richten? Over de ‘klik’ bij marketing.

'De klant staat niet centraal bij betekenismarketing.' Die uitspraak in mijn vorige artikel riep interessante reacties op. Zelfs eerdere blogs van mij werden tegen me gebruikt om het tegendeel te bewijzen. Wat springen we toch snel op de barricaden als er aan heersende patronen wordt getornd. Daarom: betekenismarketing, the sequel.

De klant houdt ons in leven

Waarom zou de klant wél centraal moeten staan? Omdat zonder klanten geen bedrijf of organisatie blijft bestaan. Dus vinden marketeers de klant héél belangrijk en is het vanzelfsprekend dat zij de klant het beste gunnen én geven. En hoe kunnen marketeers de klant het beste geven? Door hoe dan ook aan zijn wensen te voldoen, ook als het bedrijf niet de geschikte partij is? Of door alles eerst te toetsen aan de eigen kwaliteiten?

Het zijn simpele vragen, maar door de ‘gouden tijden’ van de afgelopen jaren hebben we ze misschien iets teveel verwaarloosd. De klant is belangrijk en hoort centraal te staan. En daarom zou iedere organisatie zich telkens eerst opnieuw moeten afvragen: zijn wij het beste wat de klant kan overkomen?

Blinde vlek: zijn wij wel goed genoeg?

Betekenismarketing legt die blinde vlek bloot. Eerst kijken naar jezelf: wie ben ik? Waar ben ik goed in? Waarin ben ik onderscheidend? Zodra je die visie helder hebt, communiceer je dat eerlijk en open. Juist dan vind je de klanten die jou nodig hebben, en zij vinden jou. Je krijgt dan misschien niet de meeste klanten (alhoewel), je krijgt zeker de juiste klanten.

Philip Kotler schrijft in zijn boek Marketing 3.0 iets vergelijkbaars. Hij noemt het 3i-model: identiteit, integriteit en imago. Wie ben ik (identiteit), hoe handel ik (integriteit) en hoe kom ik over (imago)? Dat zijn allemaal aspecten van de organisatie en niet van de klant. Maar ze zijn belangrijk om te weten, juist vanuit het idee dat de klant zo belangrijk en waardevol is.

Betekenismarketing gaat niet over de klant en ook niet over jouw organisatie/bedrijf. Het gaat over de verbinding, de ‘klik’, de relatie die jullie samen hebben. Het gaat over maximaal betekenisvol zijn voor elkaar met elkaar.

Eerdere bijdragen:


Over de auteur:
Rob Wichers Schreur is identiteitsmarketeer en betekenisdenker.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.