Klanten in de gaten houden terwijl ze het product besnuffelen, het thuis gebruiken en meeluisteren als ze er over praten met gezinsleden. Door een klantsafari zou de marketeer een beter beeld over consumentengedrag krijgen. Betrouwbaarder dan dat hij er in interview naar zou vragen, stelt Research International in het FD.
Mattel probeerde het een tijdje en stuurde tienermeiden er op uit. De resultaten leverden direct nieuwe ideeën op. Volgend jaar kan Barbie op een iPod worden aangesloten.
Andere marketingbureau’s blijven zoeken naar het waarom achter een aankoop. De beleving of emotie achter het product staat hierbij centraal. Of er wordt door Eyetracking een statistiekje los gelaten op welke vorm het langste wordt bekeken.
Het blijft toch een kwestie van gissen en aanvoelen. Alhoewel, Hoegaarden beweert dat het gebruik van groen en blauw in de verpakking van het zomerbier de verkoop is gestegen. Of zou er in de zomer sowieso meer bier worden gedronken?
Bent u al lid van onze nieuwsbrief?