Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Makelaarsland gaat strijd aan met Direct Wonen

Na de koopwoningmarkt probeert Makelaarsland nu ook door te breken op de huurmarkt. Marktleider Direct Wonen krijgt er in het persbericht flink van langs: "Waarom verplicht betalen om een huurwoning überhaupt te mogen bezichtigen?"

Jeroen Stoop is een vechtersbaasje. Met de lancering van Makelaarsland.nl in 2005 wekte hij de woede op van de Nederlandse makelaars. Nu richt hij zijn peilen op de (vrije) huursector. Volgens de ondernemer hebben huurbemiddelaars onevenredig veel macht.

 

Zijn Makelaarsland moet als reddende engel optreden voor de huurders. “De tijd van inschrijf-, bemiddelings- en contractkosten voor huurders is voorbij.” Bij de nieuwe dienst betaalt alleen de verhuurder bemiddelingskosten.

 

Direct Wonen

Stoop wijst Direct Wonen aan als de partij om te verslaan: “Je mag bij hen pas na inschrijving een woning bezichtigen. En dan krijg je alleen maar inzicht in het aanbod, waar je 35 euro voor moet betalen, terwijl het maar de vraag is of het ook werkelijk een woning oplevert.” Om nog maar te zwijgen van de bemiddelingskosten wanneer de huurder besluit een woning in te trekken: die lopen soms op tot wel twee keer de huurprijs, waardoor de huurder in één keer een drievoudige huur moet betalen.

 

Oneerlijk

Niet eerlijk, vindt Stoop: “Op basis van het woningaanbod en het aantal daadwerkelijk verhuurde woningen kun je eenvoudig uitrekenen dat bij Direct Wonen maximaal één op de tien woningzoekenden wordt geholpen. Maar ze betalen wel allemaal 35 euro inschrijfgeld.” De lezers van Telegraaf.nl zijn het alvast in meerderheid met hem eens.

 

Nadelen

In tegenstelling tot de grote concurrenten zal Makelaarsland de huurwoningen met volledige adresgegevens en kenmerken publiceren. De uitdaging voor het verse ondernemingsonderdeel is natuurlijk om verhuurders zo gek te krijgen om de bemiddelingskosten – een vast bedrag van 995 euro – voor eigen rekening te nemen. Volgens Stoop is dat een aantrekkelijker bedrag dan Direct Wonen vraagt: “Daar moet je als verhuurder acht procent ‘marketingkosten’ betalen, berekend over een heel huurjaar.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Een ander nadeel is dat de verhuurder zelf de bezichtigingen moet regelen. Stoop rekent dan ook op slechts ‘een stuk of honderd woningen’ op de verhuurruimte op zijn site. Wel denkt hij dat het netwerk van Makelaarsland zal helpen om de site tot een succes te maken: “We richten ons, naast op consumenten en professionele verhuurpartijen ook op de mensen die al een nieuw huis hebben gekocht maar hun oude huis niet verkocht krijgen.”