Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Loopbaan van Jan Dalhuisen

Via via kwam Jan Dalhuisen in de accountancy. Het vak kon hem matig boeien. Nu heeft hij een topfunctie bij Deloitte Touche Tohmatsu.

1973 KPMG
"Na mijn HBS-B ben ik eventjes terechtgekomen op de opleiding tot tolk-vertaler Engels/Duits aan de UvA. Dat was eigenlijk geheel per ongeluk. Na nog geen driekwart jaar ben ik daar dan ook weer mee gestopt. Ik speelde destijds gitaar in een band en dat vond ik veel interessanter dan studeren of werken. Maar goed, ik moest natuurlijk wel iets. Ik had gelukkig nog een zwager die accountant was. Via hem kwam ik in 1973 bij KPMG terecht, waar ik als assistent-accountant aan de slag kon. En ook al had ik niet het idee dat het mijn roeping was, ik vond het geen onaardig werk. Daarom ging ik via de avond- en weekendopleiding aan de slag met het halen van mijn Nivra."

1978 Arthur Andersen Eindhoven
"Toen ik in 1978 overstapte naar Arthur Andersen,  pakte het vak mij voor het eerst écht. Er heerste daar een andere cultuur, het was een kleinere organisatie en de omgeving sprak me  meer aan. Na één jaar gewerkt te hebben als assistent-accountant, werd ik senior en weer twee jaar later werd ik manager. In 1987 werd ik partner en vestigingsdirecteur van ons kantoor in Eindhoven, een locatie die toen nog moest worden opgestart. Die jaren zijn een continu groeiproces geweest. Als partner ben je op sommige terreinen nog wel uitvoerend aan de slag, maar niet meer in detail. Je bent natuurlijk ook  meer ­managerial en marktgericht bezig."

1998 Arthur Andersen Nederland
"In 1995 kwam de vraag of ik naast de vestiging in Eindhoven die in Rotterdam erbij wilde gaan doen. Dat wilde ik wel. Drie jaar later mocht ik de accountancypraktijk voor heel Nederland gaan leiden en in 2001 werd ik officieel country managing partner van de totale Nederlandse praktijk, waar toen ongeveer 1.700 mensen werkten. Het was een heel spannende tijd, omdat net op dat moment ook de wereldwijde Andersen- organisatie uiteenviel. Door het faillissement van Enron in de ­Verenigde Staten raakte het Amerikaanse Andersen serieus in de problemen. Zwaar reputatieverlies, rechtszaken dreigden en grote klanten liepen weg. Dat raakte ons ook in Nederland. En dan zijn er dus ineens wel 1.700 mensen van je afhankelijk."

2002 Deloitte Nederland
"Wij hebben dat toen opgelost door de Nederlandse tak van Andersen te verkopen aan Deloitte. Dat was wel even wennen. De Andersen- organisatie had een heel homogene cultuur, die door organische groei tot stand was gekomen. Als je daarmee opgaat in een grotere organisatie met een cultuur die veel gedifferentieerder is, merk je dat natuurlijk wel. Op het moment van samengaan was Deloitte in Nederland ongeveer 6.000 mensen groot en Andersen 1.500. Het lukte om toch succesvol te integreren door het bedrijf onder te verdelen in twee groepen. Aan de ene kant de corporate markt, bestaande uit de Andersengroep en nog eens 1.000 man van Deloitte,  aan de andere kant de nationale markt, die Deloitte bleef doen. Dat hebben we drie jaar zo gedaan, waarna we de hele organisatie functioneel anders hebben ingericht. Toen zijn we gaan bewegen naar een meer uniforme cultuur, waarin mensen van binnenuit de merkbeleving moesten gaan voelen die we ook naar buiten wilden uitstralen. Zelf kwam ik in 2002 in de raad van bestuur van Deloitte Nederland met de corporate markt in mijn portefeuille. Vijf jaar later werd ik vice-voorzitter van de raad, wat ik twee jaar gebleven ben."

2009 Deloitte Touche Tohmatsu
"Op 1 september jongstleden ben ik overgestapt naar het Executive Committee van Deloitte Touche Tohmatsu, de wereldwijde organisatie waar ook Deloitte Nederland onder valt. Wij hebben daar als doel neergelegd om onze gezamenlijke marktposities en de kwaliteit van onze internationale samenwerking op een nog hoger plan te brengen; to be the standard of excellence."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of leest u dit artikel liever in de e-paper?

Waarom ‘bleisure’ de nieuwe norm is voor zakenreizigers

In samenwerking met Pillows Hotels - Wie op zakenreis gaat, combineert steeds vaker business met leisure. Die combinatie, door de toeristenindustrie wat onhandig 'bleisure' gedoopt, biedt kansen voor de aanbieders in die sector.

pillows hotel zwolle
Pillows Hotel in Zwolle.

Bleisure, waarbij zakenreizigers werk en plezier combineren, mag een opvallende trend genoemd worden en belooft een belangrijke rol te gaan spelen in het zakenreissegment. Meer dan tachtig procent van de zakenreizigers maakte het afgelopen jaar een bleisure-reis, wijst onderzoek uit.

Volgens dataplatform Statista wordt de waarde van de wereldwijde bleisure-toerismemarkt geschat op 594 miljard dollar (cijfers 2023). Met een geprognosticeerde groei tot 3,5 biljoen dollar in 2033.

Alles in huis

Pillows Hotels – bekend om haar elegante design, oog voor detail en hooggewaardeerde restaurants – is al jaren bekend met de trend. De hotelcollectie met zes hotels in Nederland en België in de vier- en vijfsterrencategorie, waaronder Amsterdam, Brussel en Gent, ziet de afgelopen jaren een groeiend aantal bleisure-reizigers.

Marcel Reijnen, general manager van Pillows Hotels in Gent in België ziet steeds meer zakenreizigers die hun verblijf verlengen met gezin of partner. ‘Daarom verzorgen we vaker activiteiten, workshops en ervaringen, tijdens of na de zakelijke reis. Want naast gratis wifi – nog altijd de belangrijkste voorziening – wil je je gasten in de watten leggen.’

Culturele ervaringen

Voorbeelden daarvan zijn de meetingsalons en de wellnessfaciliteiten in de verschillende Pillows-vestigingen. De gunstige ligging brengt zowel zakelijke verplichtingen als culturele ervaringen binnen handbereik.

‘Werk en ontspanning gaan bij ons perfect samen’, zegt Reijnen. ‘Daarom zorgen we voor mooi vormgegeven salons, moderne technologie, comfortabele stoelen en lunches, borrels en diners van hoog niveau. Ook verzorgen we verschillende activiteiten, zoals wijnproeverijen, private dining en stadstours.’

Loes Dingemans, ceo van Pillows Hotels, focust zich al op bleisure voordat de term überhaupt bestond. ‘Pillows Hotels is ontstaan vanuit de filosofie dat alles draait om genieten en kwaliteit, ongeacht het type gast’ , stelt Dingemans. ‘Een zakelijke gast mag ook genieten tijdens een zakelijke trip. Ik denk dat dat alleen maar goed is voor het resultaat.’

Dingemans is dan ook blij met de groeiende trend. ‘Ik zie regelmatig gasten vol inspiratie hun dag afsluiten met collega’s, om ze vervolgens te zien genieten in onze restaurants met hun partner. Ik vind het fantastisch dat we zoiets mogen betekenen voor iemand.’

Betere werk-privébalans

Onderzoek onderbouwt de zienswijze van Dingemans. Volgens National Car Rental ervaren werknemers die een zakelijke reis combineren met leisure een betere werk-privébalans dan werknemers die dat niet doen. Uit onderzoek van travelplatform TravelPerk blijkt dat bij 34 procent van de ondervraagde zakenreizigers hun meest innovatieve ideeën tijdens een zakenreis zijn ontstaan.

Dingemans: ‘Een bleisure-reis betekent dus niet alleen tevreden medewerkers, maar ook direct voordeel in termen van productiviteit, innovatie en creativiteit, wat weer bijdraagt aan betere werkprestaties.’

Continu aanpassen

De mix van business en leisure vraagt om een andere gastbenadering in hotels. ‘Het Pillows-team is erop getraind continu te anticiperen op de veranderende behoefte van de gast’, vertelt Dingemans. ‘Wil je een snelle sandwichlunch en weer door, of juist groots uitpakken met fine dining? Wil je na een lange dag direct inchecken of heb je tijd om met je partner te genieten van een glas bubbels? We zijn continu bezig met wat de gast nu en later nodig heeft.’

Dus, reis jij voor business of leisure? Voor je eigen carrière en bedrijf doe je er goed aan jezelf ontspanning te gunnen tijdens een zakelijke reis. Ook Reijnen en Dingemans zien bleisure-reizen als een must.

Dingemans: ‘Het komt regelmatig voor dat een gast bij ons eindelijk goed geslapen heeft en onze kussens of zelfs het bed bestelt voor thuis. Waardevoller dan dat kan een bleisure-reis toch niet worden?’