Ooit sliep hij onder een poster van Che Guevara, nu geeft hij leiding aan de Kamers van Koophandel. ‘Prachtig!'
1972 Hotelplan
"Direct na mijn middelbare school ben ik begonnen bij de marine. Dat was bepaald niet vanzelfsprekend. Ik was een echt kind van de sixties, had lang haar, las over de ‘Grote Vernieuwing' die voor de deur stond, sliep onder posters van Che Guevara. Kortom: een ramp voor het ouderlijk gezag. Zeker met een vader en een broer in marineblauw. De marineopleiding bleek echter aanmerkelijk minder vreselijk dan vermoed. Ik had al snel een ‘varende plaatsing' en heb de hele wereld gezien op kosten van de staat. Dat heeft voor een groot deel mijn toekomst bepaald. Na mijn diensttijd kwam ik terecht bij Hotelplan als inkoper luchtvaart. Ik was pas 22, maar toen de adjunct-directeur mij vroeg naar mijn ambitie, antwoordde ik volmondig: directeur worden. Dat is ook gelukt, 11 jaar later. Hotelplan is in die jaren gegroeid naar de nummer-3-positie in Nederland en verdubbelde in omzet. We hadden natuurlijk de tijd mee, want Nederlanders ontdekten toen net de hele wereld als vakantiebestemming. Wij speelden daar op in, door steeds nieuwe gebieden aan te bieden."
1989 Holland International
"Op een gegeven moment benaderde KLM mij met de vraag of ik wilde overstappen naar Holland International, destijds veruit marktleider. Ik werd eerst vice-voorzitter van de Raad van Bestuur, twee jaar later voorzitter. In 1992 verkocht de KLM haar aandelen aan het Duitse warenhuisconcern Kaufhof. Tegelijkertijd fuseerden zij met de eigenaar van Arke, onze grootste en creatiefste Nederlandse concurrent. Zo ontstond het nieuwe TUI Nederland, een geweldig concern. Het was voor mij de eerste keer bij een echte multinational."
1996 Adecco
"Na bijna 25 jaar in de reisbusiness benaderde de Duits-Zwitserse topinvesteerder Klaus Jacobs mij voor een geweldige kans. Hij had de uitzendbureaus ADIA en Ecco Interim overgenomen en vroeg mij niet alleen de twee bedrijfsculturen samen te smeden, maar tegelijk de overgang te maken van een focus op blue naar white collar. Als global executive vice-president heb ik drie jaar lang over de hele wereld gereisd om met veel duwen, trekken en overtuigen de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Het resultaat daarvan is de firma Adecco geworden, wereldwijd marktleider met ruim 20 miljard omzet."
1999 Deloitte
"Na drie jaar kwam ik in contact met de raad van bestuur van wat toen nog Deloitte & Touche heette. Het bedrijf had nadrukkelijke groeiambities en de acquisitiekraan ging open. Ze kochten rijp en groen bij elkaar, waaronder een groot aantal human capital-bedrijven. Ik mocht ze als managing partner samenvoegen tot de Human Capital Advisory Services Group, met ruim 250 topconsultants en 17 collega-partners. In 2004 ben ik het department Business Development, Communication and Marketing gaan leiden. We wilden één corporate name die we overal ter wereld konden gebruiken, zodat we voor al onze klanten hetzelfde zouden heten en zouden uitstralen. Dat werd Deloitte met de groene punt erachter. ‘Deloitte. – period' was de pay-off."
2006 Kamer van Koophandel
"In 2006 zat ik een avondje te praten met vrienden, onder wie ook een executive searcher. Hij belde me later met drie aanbiedingen: bij een wereldwijde natuurorganisatie, een investeringsfonds aan de Amerikaanse oostkust of de Kamer van Koophandel Nederland. Iedereen die mij een beetje kent zou zeggen dat ik voor dat eerste zou zijn gegaan, maar ik voelde mezelf daarvoor nog onvoldoende ‘op leeftijd'. De tweede optie was ook aantrekkelijk, maar ik wilde niet weer ontwortelen. Dus kwam de derde optie in beeld. En eerlijk waar: het is de leukste baan die ik tot nu toe heb gehad. Onze organisatie met 50 kantoren en 12 regio's speelt op topniveau op een mooie positie tussen ondernemers, overheid, onderwijs en onderzoek. Het is mede aan mij om daar een hecht team van te maken. Prachtig!"
Cv Frans van Steenis (59)
Functie
algemeen directeur Kamer van Koophandel Nederland.
Geboren
1 mei 1950
burgerlijke staat
gehuwd, geen kinderen
nevenactiviteiten
raad van toezicht Nederlandse Hogeschool voor Toerisme & Verkeer, bestuur Stichting Den Haag Marketing, bestuur Koning Willem I Prijs