Wie zo nu en dan nog eens in de kroeg zit, heeft zo een gouden businessidee. Dat geldt in ieder geval voor ondernemer Marc Noët. Anderhalf jaar geleden had hij een discussie met een aantal collega-ondernemers. Die werden horendol van zoekmachine-optimalisatie. “Ze zien allemaal de relevantie van SEO wel, maar zijn hiervoor aangewezen op de specialisten. Zonder dat ze zelf een poot hebben om op te staan zijn ze afhankelijk van wat een SEO-bureau hen vertelt.”
Dat is niet zo verwonderlijk, Search Engine Optimalisation (SEO) is nogal ingewikkeld voor een leek. Noët, voorheen werkzaam bij Isobar Communications dacht zijn collega’s toch te kunnen helpen. Hij nodigde programmeurs en SEO-experts uit Europa en de Verenigde Staten uit om hun kennis te ventileren, teneinde een objectieve lijst met alle voor zoekmachine-optimalisatie benodigde punten samen te stellen. Het resultaat is inmiddels uit de bèta-fase. Met Lipperhey biedt Noët een handige online tool waarmee ondernemers en publicisten voor weinig geld een behoorlijk grondige SEO-analyse van hun website kunnen laten maken.
Toegankelijk
De lage prijs – analyse gratis, rapport vijftig euro -, is er niet voor niets. “De tool moest toegankelijk zijn voor iedereen”, zegt Noët. “Kleine ondernemingen moeten soms 10.000 euro betalen, waarna nog een vervolgtraject moet worden ingezet ook. Het is maar de vraag of je zoveel geld wilt investeren in optimalisatie. En als je het doet, wil je in ieder geval weten dat het goed gebeurd. Dat is voor de meeste ondernemers niet te controleren.”
Lipperhey dient vooral om dat laatste probleem op te lossen. Noët benadrukt het belang van onafhankelijkheid: Lipperhey doet slechts de analyse op basis van kwantificeerbare gegevens. Voor de oplossing moet u nog altijd bij een SEO-bureau zijn, tenzij u er zelf genoeg verstand van heeft. “Het is een discussie-document, waarmee je het gesprek aan kan met het SEO-bureau. Zo kun je controleren of dat bureau wel alle problemen op lost.”
Onafhankelijkheid
Het idee van een tool die een snelle analyse geeft is op zichzelf niet nieuw. Veel SEO-bureaus bieden al een soortgelijke dienst aan. “Maar dan moet je je meestal meteen inschrijven als klant”, zegt Noët. “Dan is de onafhankelijkheid van het rapport in het gedrang.” Dat Lipperhey zich alleen concentreert op de analyse en advies op enkele belangrijkste verbeterpunten, moet de onafhankelijkheid waarborgen.
Je zou denken dat SEO-bedrijven zich bedreigd voelen door zo’n tool, maar niets is minder waar. Naast individuele klanten en marketingpartijen zijn een aantal SEO-bureaus inmiddels ook klant van Lipperhey geworden, zodat ze een onafhankelijk rapport kunnen bieden om hun eigen betrouwbaarheid te vergroten. De positieve reacties voorspellen een gouden toekomst voor Noët. “Als de eerste cijfers zich doorzetten, heb ik over een paar maanden een meer dan gezond bedrijf in handen.”