Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Leren leven met negatieve publiciteit

Wat doe je als je als onderneming voortdurend negatief over de tong gaat? Verbieden van discussies op internetforums heeft in elk geval geen enkele zin.

Proximedia houdt zich al jaren bezig met het leveren van internet- en aanvullende diensten, het ontwikkelen en hosten van websites en het ter beschikking stellen van computers aan met name kleine ondernemers. Dat is niet altijd goed gegaan. Nogal wat ondernemers deden hun beklag, onder meer tegenover Spits!

 

De klachten gaan er over dat ondernemers tijdens een bezoek van een vertegenwoordiger onmiddellijk een contract moeten tekenen, omdat anders het ‘uitzonderlijk aanbod’ van Proximedia aan hun neus voorbij gaat, dat de kosten in geen enkele verhouding staan tot de geleverde prestaties en de meeste ondernemers er niet op bedacht zijn dat ze maar liefst vier jaar aan een contract vast zitten.

 

Proximedia heeft de beschuldigingen steeds van de hand gewezen en gezegd dat het bedrijf er alles aan doet om klachten te verhelpen.

 

TROS Radar

In het TROS Radar Forum verschijnen echter nog steeds met grote regelmaat negatieve berichten over het bedrijf. Termen als oplichters, bandieten en boeven worden meermaals gebruikt. Proximedia medewerkers zeggen hinder te ondervinden van de volgens hen “onterecht negatieve en anonieme berichtgeving op het forum”, terwijl zij “naar eer en geweten hun werk doen en klachten van klanten altijd serieus nemen. “

 

Proximedia heeft de TROS daarom verzocht om de discussies te verwijderen, dan wel de namen en adressen van de deelnemers bekend te maken, maar zover wilde de omroep niet gaan. Proximedia is daarop naar de rechter gestapt met als eis dat elk negatief bericht zou worden verwijderd.

 

Die vordering is afgewezen. Een wettelijke basis om de vrijheid van meningsuiting  te beperken ontbreekt. Het verwijderen van het gehele topic zou bovendien een disproportionele maatregel zijn, vindt de rechter. De TROS is wel vrijblijvend in overweging gegeven om de omvang van de berichten te beperken. “Als er daadwerkelijk verbetering in de werkwijze optreedt is het in het belang van Proximedia en haar medewerkers om niet tot in lengte van jaren met oude klachten te worden geconfronteerd.”

 

Dreigbrieven

Onlinebedrijf Trendy Laarzen wist het eerder dit jaar wel voor elkaar te krijgen dat een discussie over vermeende oplichting uit een internet forum werd verwijderd. Van de weeromstuit besloot Internetoplichting.nl de site maar helemaal uit de lucht te halen.

 

Trendy Laarzen vermoedde een lastercampagne van een concurrent, maar heeft dat nooit hard kunnen maken. De werkelijke problemen, vertraging van parallelle import, werden nooit naar de klanten gecommuniceerd, terwijl het daar om draaide. In plaats van die klagers tegemoet te komen, werd een aantal van hen dit voorjaar getrakteerd op een fikse rekening. ‘U deed aangifte tegen ons, dus nu krijgt u daarvoor de rekening’.

 

Die rekening hoeft echter niet meer betaald te worden. In juli besloot de rechter dat ten onrechte dwangsommen aan Internetoplichting.nl waren opgelegd en klanten van Trendy Laarzen alle recht hadden om te klagen. “Het staat een burger die vermoedt te zijn opgelicht vrij daarvan aangifte te doen en het enkele feit dat later zou blijken dat van oplichting geen sprake is geweest maakt die aangifte niet onrechtmatig.”

 

Trendy Laarzen is dus terug bij af. Sterker nog: de site ligt op zijn gat. Bestellen is niet meer mogelijk en wie nu nog wat heeft op te merken mag een mailtje naar een Gmail adres sturen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Jan Libbenga