Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kinderlokker-alert als marketingtool

Amber Alert, het landelijke waarschuwingssysteem voor kindontvoeringen, kan goed ingezet worden voor marketingdoeleinden. "De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos."

Amber Alert, een crossmediaal waarschuwingsteken dat landelijk ingezet kan worden, maakt gebruik van bijvoorbeeld e-mail en instant messenger, maar ook van Hyves of iGoogle. “Het publiek kiest hierbij zelf á la carte hoe ze de boodschap willen ontvangen”, aldus Frank Hoen van Netpresenter, het bedrijf dat de software voor Amber Alert levert.

 

Dat kan op heel veel manieren,  onderweg in de trein bijvoorbeeld op de mobiel via sms of mms. In de auto via de radio en in een later stadium via de snelheidsborden. Maar ook op het werk via een pop-up bij het intranet of via internet met msn of Hyves. Je zorgt dat je een reeks media hebt zodat je ongeacht waar de persoon is, iemand bereikt.” Daarnaast nemen kranten en andere media het bericht over. Hoen: “Het hele land verandert in een grote opsporingsposter.”

Voor Amber Alert zijn de toepassingsmogelijkheden aan banden gelegd. Hoen: “Geografische targetting met gps is bijvoorbeeld technisch mogelijk. Dat is in dit geval niet uitgevoerd. Bij een ontvoerd kind is het slachtoffer vaak binnen drie uur dood of wordt het meegenomen nar het buitenland. Je wilt daarom het hele land bereiken in een zo kort mogelijke tijd.”

Marketingtool

Hoen: “Ik kan me voorstellen dat deze manier gebruikt gaat worden voor andere communicatie, bijvoorbeeld in de marketing. Je ziet met name op het mobiele continent dat er nog veel meer mogelijk is.”

Het is eigenlijk een les voor een nieuwe manier van massacommunicatie bevestigt Hoen: “Het systeem is dan wel afgekeken van het Amerikaanse Amber Alert, maar in tegenstelling tot dat systeem is ons systeem niet versplinterd. Daar worden de sms-berichten apart verstuurd. Bij ons is het allemaal geïntegreerd. De initiatiefnemer kan selectief een doelgroep bereiken. Het is de droom van elke marketeer.”

“Het is zeker denkbaar dat dit ingezet kan worden voor marketing”, meent Hoen. Hij vervolgt: “Maar daar hebben wij tot nog toe niet bij stilgestaan. De technologie kan het aan. Je kan dit systeem gebruiken voor brede marketingacties of juist heel selectief. Als marketeer dring je hiermee de crossmediale aanpak niet op aan de gebruiker, deze kan zelf kiezen hoe hij de boodschap wil ontvangen. Dat is eigenlijk ook de enige manier die werkt, dan heb je aandacht van de ontvanger. En de marketeer kan de boodschap met beeld en geluid aanbieden, ongeacht waar de ontvanger is.”

 

Crossmediaal
Netpresenter
houdt zich voornamelijk bezig met interne communicatie voor verschillende multinationals op basis van deze software. Daarnaast is er Amber Alert voor de calamiteitencommunicatie. “Het kan zijn dat iemand anders in dit gat springt en op deze manier dit voor marketingcommunicatie in wil zetten. Iedere boerenlul kan een sms-dienst beginnen”, laat Hoen weten.

 

“Maar het zit hem in het crossmediale. Wanneer je dit op alle vlakken goed wilt regelen, dan komt daar veel expertise bij kijken. Wij hebben de software voor de marketeer om dit op te zetten zodat ze het zelf in eigen beheer hebben. Want met de traditionele mix, alleen een website en een televisiecampagne, daar bereik je de ontvanger niet meer mee. Je moet letterlijk zelf de content bij de gebruiker onder de aandacht brengen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Bron: Emerce.nl