Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kies het juiste getal

Groeiende onderneming besteden hun financiën uit. Maar focust u wel op de juiste getallen?

 

De cijferbrij van een volwassen bedrijf is voor de gemiddelde ondernemer allang niet meer te volgen. De boel is uitbesteed en alles loopt naar behoren. U krijgt iedere twee weken een keurig verslag van uw accountant, waarin u vooral naar de grote getallen kijkt. De cashflow is op orde en de winst groeit gestaag: niets aan de hand dus. Toch kan er een adder onder het gras zitten. Omdat u zich richt op een aantal kerngetallen, verliest u sommige zaken gemakkelijk uit het oog.

  

Valkuil

Eén van die valkuilen is de sluipende toename van de overhead. Natuurlijk, een volwassen onderneming heeft meer administratief personeel nodig, moet meer geld steken in allerlei technologische snufjes en andere ondersteunende onderdelen, maar de kosten van deze zaken moeten wel gelijke tred houden met de ontwikkeling van de omzet. Geen enkele ondersteunende activiteit mag te zwaar op de winst drukken. Tijdelijk is dat natuurlijk niet zo’n groot probleem, maar let op: dit soort processen voltrekt zich sluipenderwijs.

 

Tegelijkertijd moet een ondernemer zich niet blind staren op getallen. Cijfermanie, waarbij de hele bedrijfsvoering louter en alleen is gericht op het halen van kerngetallen en streefcijfers, werkt uiterst verlammend. Een bedrijf drijft op gevoel, precies datgene waar de meeste ondernemers zo goed in zijn. Verlies dat niet uit het oog. Klanten, leveranciers, personeel en zelfs geldschieters: het zijn allemaal mensen, die vooral plezier willen hebben in hun werk.

 

Ook bij overnames

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De gedachte dat je met mensen te maken hebt, mag u als ondernemer op het overnamepad ook nooit vergeten. Meestal struikelen fusies op de te grote cultuurverschillen tussen ondernemingen, of andere inzichten van bestuurders: in zeventig procent van alle gevallen wordt daardoor heel veel geld verspild. Voorafgaand aan een overname zult u dus niet alleen een grondig boekenonderzoek (due diligence) moeten laten doen, maar is het ook verstandig eens goed te kijken naar de mensen achter het bedrijf.

Alle artikelen uit de rubriek levensfasen op een rij.