Het rapport van EIM repte onlangs over de stimulans voor de werkgelegenheid van snelgroeiende bedrijven. Bob Kuijs, mede-oprichter Makelaarsland en een van de deelnemers aan het onderzoek, had allesbehalve dat voor ogen. “Wij wilden juist slecht zijn voor de werkgelegenheid. Met zo min mogelijk kosten, dus arbeidskrachten, een goedkope makelaarsdienst aanbieden. Dat was ons doel.”
Administratieve lasten
Of administratieve lasten de ondernemers in de weg hebben gezeten in de snelle groei? Nee, niet direct. Wel houden de ondernemers zich liever zo min mogelijk met de overheid bezig. René Frijters: “We lopen het liefst met een grote boog om ambtenaren heen. De procedure voor een subsidie aanvraag bijvoorbeeld, duurt veel te lang. Zeker als je over een half jaar live wil gaan.”
Publiciteit
Opvallend is dat zowel Alex als Makelaarsland gebruik maakten van een gewaagde reclamecampagne tegen de grootste concurrent in de branche. Makelaarsland moest een reclame van de buis halen, omdat NVM het spotje misleidend vond. Makelaarsland.nl omhelsde de rel. “Heerlijk”, aldus Kuijs. “Zoveel publiciteit hadden we nooit zelf kunnen financieren.”
Ondernemersschap
Wat onderscheidt de ondernemer van de manager? Kuijs: “Ondernemen is ergens voor gaan. Jeroen Stoop en ik hebben lang gedacht over het bedrag van 795 euro waar makelaarsland zijn diensten voor aanbiedt. Waarom dat bedrag? Het klinkt gewoon goed.”
Ook Frijters gaat voor het onderbuikgevoel. “Iedereen weet dat je bij het opstellen van een businessplan heel hard op je duim kan zuigen, zodat alle sommetjes kloppen. Maar als je niet het gevoel hebt dat het een hit wordt, kom je nergens.”
Daagt u ook uw grootste concurrent uit in de branche en bestaat uw bedrijf nog geen vijf jaar? In nummer 5 van Sprout publiceren we de Sprout Challengers van 2007. Aanmelden kan via [email protected]