De Bossche startup zou onderscheidend zijn, omdat het gebruikers zowel een persoonlijk als zakelijk netwerk laat beheren.
Wie elke week een blik werpt op de Amerikaanse site Killerstartups, weet dat er telkens weer een ambitieus groepje internetondernemers is dat een nieuw sociaal netwerk opricht. Sommige van deze sites stranden in vergetelheid, anderen weten publiciteit te genereren en hebben enig perspectief. Zo is er het veelbesproken netwerk Path, vorig jaar opgericht door een oud-architect van Facebook . De mobiele applicatie, waarmee mensen foto’s kunnen delen, zou veel persoonlijker zijn: het is niet nodig om mensen te volgen of vriendschappen te bevestigen. Je kiest alleen met wie je een foto wilt delen en met wie niet. En dan hadden we in 2010 nog de lancering van Diaspora, een netwerk dat zich als het privacyvriendelijke alternatief van Facebook in de markt zet.
In Nederland zijn Hyves, LinkedIn en Facebook de onomstreden dominante sociale netwerken. Even ontstond er begin dit jaar een hype rondom het inmiddels alweer gesloten Blytes, dat door een Nederlandse puber was opgericht en alleen daardoor al een interessant fenomeen voor techsites was. Whoopaa weet vooralsnog op een ander manier de aandacht te trekken: makers Sezan Keers (22), Bas Prass (21) en Rens Netten (21) zeggen onderscheidend te zijn ten opzichte van andere sociale netwerken door het mogelijk te maken zowel privé als zakelijke contacten binnen één profiel te beheren. Krijgt een gebruiker een vriendschapsverzoek, maar hij ziet de verzender alleen als een zakelijk contact, dan kan deze het verzoek zo bewerken dat beide leden uiteindelijk met elkaar verbonden worden als zakelijke relatie. De twee kunnen vervolgens met elkaar communiceren op Whoopaa, door naar het zakelijk deel van hun profiel te browsen. Deze is zwartgekleurd, waar het persoonlijke deel van een profiel van blauw voorzien is.
Vriendschapsverzoek van je baas
“Ik krijg wel eens een vriendschapsverzoek binnen via Facebook, die ik moet weigeren”, legt Prass (middelste op de foto) verder de waarde van Whoopaa uit. “Diegene die het verzoek doet, zie ik namelijk niet als een vriend maar als een zakelijke connectie.” Hij wijst op bijvoorbeeld een vriendschapsverzoek van je baas of van iemand die je tijdens een borrel ontmoet. “Dan twijfelen veel mensen over het wel of niet accepteren van zo’n verzoek, omdat ze het voor diegene rot vinden of hem of haar wel als een waardevol contact zien. Binnen een netwerk als Whoopaa kun je er dan voor zorgen dat een potentieel contact toch niet verloren gaat.”
Om werkelijk succes te hebben, moeten Keers, Prass en Netten leden van andere sociale netwerken overhalen om zich te registreren op Whoopaa. Dat doet de site deels door ondersteuning te bieden voor LinkedIn, Facebook en Twitter: een gebruiker kan het contact met vrienden van deze sociale netwerken binnen de omgeving van Whoopaa managen. Integratie van Hyves is vooralsnog gecanceld, omdat het netwerk onder meer geen optie biedt om www’s binnen te halen en te versturen.
Whoopaa lijkt met de integratie van andere sociale netwerken op een variant van het op het moment op non-actief gezette Inbox2, een Nederlandse applicatie die het mogelijk maakt om verschillende emailaccounts binnen één dashboard te beheren. Prass: “Dat klopt maar deels. Het verschil is dat Inbox2 zelf geen emailaccount aanbiedt, net als dat je op Tweetdeck geen aparte microblog-account kan aanmaken. Wij bieden daarentegen wel een eigen netwerk. Op de site kunnen mensen een Whoopaa-profiel aanmaken. Wij willen dus niet slechts teren op reeds aangemaakte profielen op LinkedIn of Facebook, maar ook zelf een netwerkplatform vormen.”
De drie ondernemers hebben vooralsnog ongeveer een jaar om de belofte van hun startup waar te maken. Tot 2012 kan Whoopaa volgens Prass op basis van het investeringskapitaal van ‘ruim een half miljoen dollar’ draaien. Daarna is het wel weer afhankelijk van een nieuwe geldinjectie. Prass: “We stellen onszelf het doel om eind 2011 ongeveer honderdduizend gebruikers binnen te hebben.” Die gebruikers moeten zowel uit het binnen- als buitenland komen. “Vooralsnog bieden we alleen een Engelstalige ondersteuning, maar mochten we in andere landen belangstelling bemerken, dan zullen we ook voor die landen gaan ontwikkelen.” Prass wijst op mogelijke potentie voor Whoopaa in Italië en Spanje, omdat ‘mannen daar een dubbelleven zouden hebben’. “Dan komt Whoopaa natuurlijk van pas”, lacht hij.
Premium accounts en advertenties
Hoe er geld verdiend moet worden met Whoopaa, daar hebben de oprichters abstract ideeën over. Prass: “We denken aan het optuigen van premium accounts, waar extra functionaliteiten worden aangeboden. Waar we nu vooral een business-to-consumer platform zijn, willen we in de toekomst bijvoorbeeld extra functionaliteiten aan grote bedrijven en organisaties aanbieden. Bijvoorbeeld door ze in staat te stellen hun Facebook- en LinkedIn profiel vanuit Whoopaa te managen.” Ook ziet Whoopa mogelijkheden voor een naar eigen zeggen ‘nieuw soort’ advertentiemodel. “Leden kunnen deels zelf bepalen wat voor reclame naast hun profiel afgebeeld wordt, door ze hun interesses te laten opgeven. Daardoor toont Whoopaa er alleen relevante advertenties. Premium accounts hebben dan als enige de mogelijkheid om reclame volledig te bannen.”
Eind deze maand krijgt Whoopaa mogelijk een extra opkikker qua gebruikersaantallen: dan lanceren de Bosschenaren hun eigen iPhone-applicatie. Verder willen de oprichters afwachten wat de reacties van gebruikers zijn. Prass: “Zij komen vast zelf met suggesties met hoe het beter kan op Whoopaa.”
Goed initiatief!!! “@SocialeMediaNL: ► Als je baas Facebook-vriend wil worden – Sprout http://bit.ly/ihrYgj #socialmedia”
Nieuwkomer #Whoopaa RT @SocialeMediaNL: ► Als je baas Facebook-vriend wil worden – Sprout http://bit.ly/ihrYgj #socialmedia