In een interview in het Amerikaanse Fast Company veegt Watts de vloer aan met de influentials-theorie: bereik die zeldzame groep invloedrijke mensen en je bereikt automatisch alle anderen via hen. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het volgens Watts ook. “De ‘invloedrijken’ hebben dat effect niet. Ze hebben zelfs helemaal geen bijzondere rol binnen trendvorming.”
De academicus Watts deed een serie groots opgezette onderzoeken om de onder marketeers populaire theorie onderuit te halen. Daaruit bleek dat het niet uitmaakt of een product of idee door ‘invloedrijken’ of door gewone consumenten verspreid wordt.
Massamarketing
Watts stelt dat marketeers niet kunnen voorspellen of en hoe een trend ontstaat. Massale marketingoffensieven zijn nog altijd het beste, suggereert hij. Bovendien wijst hij er op dat het type product dat u wil verkopen cruciaal is voor succes. “De markt moet er klaar voor zijn. Dat vraagt om het aanvoelen van de massa, niet om het influisteren van een handjevol hippe mensen.”
Lees alles over de ideeën van Watts op de site van Fast Company.