Een selectie uit de consumentenonderzoeken van deze week:
De universiteit van Chicago ontdekt: Mensen zijn volgers en dat vormt één van de recepten voor succesvol ondernemersschap. Zo blijkt dat de mens het liefst eet wat een ander mens eet. Ideaal in de snackbar.
Hetzelfde geldt voor sales. Wie zijn koper imiteert, verkoopt meer en wordt meer gewaardeerd. Hoe meer kenmerken u overneemt (houding, postuur, spraakpatronen) hoe meer succes u heeft. De onderzoekers schrijven: “So, even though consumers might try to resist a salesperson’s pitch, being mimicked by that salesperson makes that pitch more impacting.”
Lanceren
Nog zo’n onderzoek. Het aankondigen van een aanstaande productlancering is nooit verstandig. Consumenten zijn veel minder onzeker over een product dat al op de markt is, schrijft de universiteit van Colorado.
Zwarte kat
Bijgeloof heeft grote invloed op ondernemers. Neem vrijdag de 13-de. Alleen in de VS kost de ‘ongeluksdag’ tussen de 800 en 900 miljoen dollar per keer. Maar het kan ook in uw voordeel werken. Een Taiwanees koopt veel liever een radio van 888 dollar dan één van 777 dollar. En Chinezen worden eerder boos als een rood product kapot gaat – want een gelukskleur.
Kunst
Succesvol adverteren? Doe iets met kunst. Bij kunst denken consumenten aan luxe, uitmuntende kwaliteiten en perfectie. Het gaat daarbij niet om het kunstwerk zelf, maar om de associaties die kunst oproept. Al zijn er natuurlijk werken die u beter niet aan uw merk verbindt. Beter adverteren met kunst dan met filmsterren zeggen de onderzoekers. Kunst spreekt universeel aan, beroemdheden slechts een kleine groep. Goedkoop campagne voeren, dus.
(Rutger Betlem)