Tik op LinkedIn zoektermen in als ‘managing director’ en ‘Netherlands’ en je komt ze snel op het spoor: individueel opererende internetprofessionals, die in opdracht van buitenlandse bedrijven de Nederlandse markt moeten bestormen. Zo ook Arno Peperkoorn (35), een kind van deze tijd. Na leidinggevende salesfuncties bij online experts als Lycos, Adlink en Sanoma Digital, werd hij in 2011 benoemd tot ‘managing director Netherlands’ van Tribal Fusion, een Amerikaans internetmarketingbureau dat op zijn thuismarkt maandelijks ongeveer twintig miljard advertentie-impressies aan 140 miljoen mensen voorschotelt.
“Ik werk in mijn eentje voor een internetreus die ik tot voor kort helemaal niet kende”, geeft Peperkoorn toe. “Een manager van het bedrijf benaderde me via LinkedIn. Toen ik vervolgens op Tribal Fusion googlede, stuitte ik eerst op een serie plaatjes van buikdanseressen. Na hun eigen homepage gelezen te hebben, zag ik pas in hoe serieus ik deze partij moest nemen.”
Voedingsbodem
Tribal Fusion is een exponent van een langlopende trend. Het is niet toevallig dat deze reus online marketeer is, én daarnaast ook Amerikaans. Bekend is dat de online advertentiemarkt al jarenlang uitdijt, vanwege een krimpende printmarkt en het feit dat online het effect veel beter meetbaar en stuurbaar is dan in de krant of op tv. De Amerikaanse markt is koploper in die ontwikkeling en zet nu jaarlijks zo’n 8 miljard euro om in display advertising. Het lijkt slechts een kwestie van tijd eer er nog meer grote Amerikaanse internetmarketeers in Europa gaan pionieren, en een baan aanbieden aan ‘pseudo-ondernemers’ als Peperkoorn. “Naast mij heeft Tribal Fusion nog niet zo lang geleden managing directors aangesteld in Spanje en Frankrijk.”
Er is zoveel geld in de markt te verdienen, dat er in de VS ook vele internetcowboys ronddraven die geautomatiseerd en realtime in advertenties en impressies handelen. Sindskort ook in Nederland. Het veld bestaat niet alleen meer uit mediabureaus, uitgevers, advertentienetwerken en adverteerders, maar ook uit handelsplatformen, dataverkopers en verschillende type webexploitanten. Peperkoorn: “De vraag is hoe lang dat speelveld zo in stand blijft. Vroeg of laat blijft er een kleiner aantal grote spelers over.”
Het online ecosysteem. Bron: De Nederlandse succesvolle startup Improve Digital.
Eenzame strijder
Peperkoorn mag zich in die strijd mengen met een groot wapenarsenaal: Tribal Fusion bezit al over tientallen marketingexperts en -researchers, 1700 websites die leads genereren, en miljoenen gebruikersdata om gerichte reclameboodschappen aan internetters voor te kunnen spiegelen. Ook introduceerde het in 2010 een nieuw video-advertentienetwerk, Firefly, dat commercials niet frontaal aan je probeert op te dringen, maar je subtiel probeert te verleiden tot afspelen. Alleen als een kijker ook echt tot actie overgaat na het zien van een video, door een game te spelen of door bijvoorbeeld iets af te rekenen, moet de adverteerder aan Firefly betalen. “Ik geloof erg in die techniek”, zegt Peperkoorn. “Zeker omdat Tribal Fusion de gehele hosting van die video’s voor zijn rekening neemt. Tot nu toe betalen Nederlandse uitgevers daar zelf de prijs voor.”
Voorlopig heeft hij echter nog nul resultaat bereikt. Tribal Fusion heeft nog geen Nederlandse gebruikersdata, noch klanten. “Maar dat is juist het mooie aan deze uitdaging”, reageert Peperkoorn. “Of ik wilde salesdirecteur worden bij een grote uitgever, of ik wilde iets moois vanaf scratch beginnen.” Hij wijst er op dat zijn missie tegelijkertijd simpel blijft. “Ik hoef me niet over product development of juridische zaken te buigen, ik moet alleen zoveel mogelijk uitgevers en adverteerders aan ons netwerk binden”, zegt de directeur, die voorlopig een gratis werkplek heeft bij het Amsterdamse reclamebureau Noise.
Peperkoorn heeft een bedrijfsplan gemaakt, dat twee toekomstscenario’s behandelt. “Een waarbij we langzaam de markt betreden, en één waarbij ik met een groter team zo snel mogelijk de omzet op niveau wil brengen. Ik heb mijn baas in Engeland inmiddels bijna van het laatste weten te overtuigen.” Dat betekent dat Peperkoorn een flink budget krijgt en in gezelschap komt van meer medewerkers. Een idee dat weer een beetje doet denken aan zijn voormalige werkgever, Sanoma Digital, waar hij de leiding had over zestien man.
‘Nerds rule’
Tot aan februari is Peperkoorn sowieso de enige Nederlandse vertegenwoordiger van Tribal Fusion. “Een erg spannende tijd, die ik eerst zal gaan vullen met het bezoeken van de mediabureaus. Daar krijg ik feedback op mijn beta presentaties, die ik dan weer kan verwerken. Daarna wil ik meteen fullforce gaan verkopen”, aldus de salestijger. Spannender hoeft het van hem voorlopig ook niet te worden. “Ik ben momenteel nog te schijterig om honderd procent ondernemer te worden, al voel ik me al wel zo.”
Vier jaar geeft Peperkoorn zichzelf de tijd om de Nederlandse missie te laten slagen. Als hij zijn geloof laat afhangen van de oprichter van zijn bedrijf, dan lijkt hij met veel vertrouwen de toekomst tegemoet te kunnen zien. Computernerd Dilip DaSilva was in 2001 de ontwikkelaar van het geautomatiseerde systeem achter Tribal Fusion, en zag sindsdien zijn bedrijf hard doorgroeien. Zo hard, dat hij in tien jaar tijd vijf andere internetlabels oprichtte en deze onder zijn holdingmaatschappij Exponential plaatste. Volgens schattingen boekte Exponential in 2010 een winst van 6,5 miljoen euro. “Net als Facebook is dit ook een technisch gedreven bedrijf”, reageert Peperkoorn. “Deze bedrijven zullen volgens mij gaan winnen. Vier jaar terug was MSN nog marktleider in mijn segment, daarvoor Webads, nu Sanoma Media, en de komende drie jaar gaat Facebook dat worden. Techniek is leading.”