“Anderen hebben er al goed over nagedacht, waarom zouden wij in Nederland dan van voren af aan beginnen? Maak gebruik van de kennis die er al is”, aldus ondernemer Bas Verhoogt. Het idee voor weGOdutch werd eigenlijk vijf jaar geleden al bij toeval geboren toen hij Spreadshirt vanuit de Duitsland naar Nederland haalde, een site waar je je eigen T-shirts kan ontwerpen, kopen, maar ook verkopen. “Dat concept had ik in de VS gezien. Waarom zouden we het zelf gaan produceren als we het ook uit het buitenland hierheen kunnen halen, was onze overweging toen.” Spreadshirt loopt inmiddels vijf jaar en levert 1 miljoen euro omzet per jaar op.
Uit eigen zak komt dan ook de investering van 1 ton die dit jaar wordt gebruikt voor het opzetten van weGOdutch. Verhoogt richt zich op internetstartups en met name op de Duitse markt, omdat hij daar een uitgebreid netwerk heeft.
Sausje
Verhoogt ziet zichzelf niet als een klassieke verkoopagent. “Die leveren het buitenlandse bedrijf alleen maar leads. Wij doen veel meer, zoals de klantenservice, sales en markteting en vertalen de website naar het Nederlands. We treden echt op uit naam van het buitenlandse bedrijf.” Dat het Nederlandse sausje wat hij erover gooit zeker helpt en het bedrijf meer kans van slagen geeft, ontkent Verhoogt niet. “Maar we verzwijgen de buitenlandse partner niet. De klant betaalt uiteindelijk niet aan ons maar aan dat bedrijf.” In het geval van MyMuesli communiceert hij er juist bewust actief over. “Het komt uit Duitsland dus voldoet het aan hoge kwaliteitseisen”, zeggen we dan.
Verhoogt werkt enkel met exclusiviteitcontracten in de Benelux. In ruil voor die verkooplicentie vraagt hij 25 tot 50 procent commissie van het buitenlandse bedrijf op no-cure-no-pay basis. Vooralsnog vallen alle concepten onder één Nederlandse BV, in de toekomst wil Verhoogt de losse, succesvolle concepten onderbrengen in zelfstandige BV’s. In hoeverre de buitenlandse partner hierin participeert, daar heeft Verhoogt nog niet over nagedacht. “Zover is het nog niet.”
Op je bek
Overname van het buitenlandse bedrijf is voor Verhoogt geen optie. “We halen alleen concepten hierheen die zich in het buitenland al bewezen hebben en dan praat je wel over een bedrijffase waarbij overname niet vanzelfsprekend is.” Maar hoe beoordeel je nou of een concept dat in het buitenland weliswaar succesvol is, ook in Nederland gaat aanslaan? “We toetsen de succesfactoren en kijken of die ook in Nederland van toepassing zijn. En het is een kwestie van marktonderzoek doen en dan gewoon uitproberen. Net zoals nu met de muesli. We moeten nu gaan zien of dat hier ook gaat werken.” En daarmee kan je soms op je bek gaan. Dat gebeurde bijvoorbeeld met een website met een database voor voiceovers. “Na een tijdje bleek dat de Nederlandse markt al verzadigd was.”
>> Meer nieuws over startups ontvangen? Meld je aan voor de tweewekelijkse nieuwsbrief van Sprout!