Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe, wat en waarom van Google +1

Sinds vorige week is er Google +1, de knop die moet concurreren met Facebooks Like-button. Ondersteund met een rapport van Gerard Klein en Keesjan Deelstra van SEO Effect tools, brengt Sprout het wat, hoe en waarom van +1.

 

Wat is Google +1?

Google +1 is, eenmaal volledig uitgerold, een stemknop in twee vormen. Google past de stemknop nu eerst toe op webpagina’s, vergelijkbaar met de Facebook Like- en de Tweet-button. Daarnaast kun je de +1 knoppen, nu nog in de experimentele fase, direct vinden in de zoekresultaten. Zowel organische zoekresultaten als Adwords-advertenties kunnen een +1 markering krijgen.

Aanbevelen

Met de +1 knop naast de zoekresultaten kun je een zoekresultaat aanbevelen bij een kennis of vriend die in je Google-contactlijst staat. Vooralsnog zie je de +1 knop alleen in Google.com als je bent ingelogd in een Google account. Waar Bing in haar zoekresultaten op Bing.com Facebook -likes heeft geïntegreerd in de zoek-resultaten, doet Google.com dit dus nu met behulp van haar eigen +1 markeringsknop.

Google-ranking

Als een zoekresultaat vaak een +1 ontvangt, heeft dit effect op de notering van het zoekresultaat binnen Google. Het Nederlandse bureau SEO Effect tools voerde april 2011 een onderzoek uit naar het gedrag van de +1 knop van Google, en daaruit bleek dat +1 markeringen een positief effect lijken te hebben op de ranking in zoekresultaten. De gebruiker ziet zijn met +1 gewaardeerde zoekresultaten later terugkomen bij dezelfde of vergelijkbare zoekopdrachten, en daarnaast ook hoger in de zoekresultaten van zijn vriendengroep terecht komen. Ook zou de ‘click through rate’ vanuit een zoekresultaat naar de website volgens SEO Effect tools waarschijnlijk hoger zijn dan die van een resultaat zonder +1-knop.

Google zelf geeft aan dat als je een click of een impressie krijgt op een pagina met een +1 knop erop, dat dit een signaal is voor Google om die pagina te bezoeken, (opnieuw) te crawlen en te indexeren.

Hoe probeer je Google +1 zelf uit?

Log in op je Google-account. Ga naar Google Experimental en neem deel aan het + 1 experiment. Stel de Engelse variant van Google in. Het is belangrijk om deze instellingen goed aan te passen, omdat Google intelligent met je mee probeert te denken en automatisch jouw taal installeert. Je moet misschien op Google.com even op de knop ‘Google.com in English’ klikken om echt naar Google.com te gaan. Je vindt die link rechtsonder het zoekveld. Als je nu in Google.com zoekt, zul je naast zoekresultaten de +1 button tegenkomen.

Zodra je de knop indrukt, slaat Google je klik op en deelt dit met je netwerk, onder meer die van Google Contacts.

Waarom is Google +1 handig?

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Doordat +1 markeringen uit de vrienden- en kennissengroep van een Google-gebruiker direct in de zoekresultaten getoond worden, heeft dit een effect op:

  •  De algemene rankings van de zoekmachine. Google geeft aan dat sociale aanbevelingen met de +1 knop ook de algemene zoekresultaten kan gaan beïnvloeden omdat het deze relevanter kan maken. Het heeft in lichte mate effect: Google geeft ook aan dat het een van de vele signalen voor ranking zijn en dat ze erg voorzichtig omgaan met de inzet van dit soort nieuwe ranking signalen.
  • De doorkliks vanuit de zoekresultaten. Sociale aanbevelingen vanuit een vriendenkring werkt bij mensen vaak overtuigender dan een expertreview.

Wie de +1 knop aan zijn site wil toevoegen, surft naar de +1 sectie van Google Webmasters.